Formålet er å hjelpe hotellets gjester og besøkende å velge mer klimasmart mat. Dette er en viktig del av Nordic Choice Hotels sitt langsiktige arbeid om å bli klimanøytrale innen 2030.
– Maten vi legger på tallerkenene til gjestene våre har en stor innvirkning på klimaet. Vi ønsker både å synliggjøre dette for gjestene våre, og gi de mulighet til å påvirke som et viktig steg mot vår langsiktige bærekraftstrategi forteller Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.
Klodemerket ble lansert av Orkla i 2019 og finnes allerede på flere dagligvareprodukter fra TORO, Grandiosa og andre merker i dagligvare.
– Når Orkla allerede har tatt frem en merkeordning som synliggjør måltider med lavt klimaavtrykk, ønsker vi å samarbeide om Klodemerket som en felles merkeordning for gjøre det enklest mulig for gjestene våre, fortsetter Bjugstad-Holm.
Klodemerket tar utgangspunkt i FNs klimamål som innebærer å halvere klimaavtrykket fra mat. I dag er for eksempel snittet for en middag 1,6 kg CO2-ekvivalenter – det vil si at vi må ligge under 0,8 kg for å oppnå 1,5-gradersmålet. All mat som ligger under 0,8 vil bli merket med Klodemerket som skal vise at disse produktene har et “lavt klimaavtrykk”. Dette vil gjøre det enklere å velge klimasmart mat litt oftere. Tilsvarende grenser er utarbeidet pr kg mat og for en frokost- og mellommåltidsporsjon.
– Vi vet det er komplisert å endre folks matvaner, og vi må gjøre det enda enklere for forbruker å ta de gode klimavalgene i hverdagen. Klimamerking er en god løsning for å «dulte» forbrukere i riktig retning og øke fokuset på mat som har et lavere klimaavtrykk, som eksempelvis plantebasert mat, sier Johanne Kjuus, leder for Bærekraft i Orkla Foods.
Klodemerket er også registrert i Tradesolution. 1. Oktober vil til sammen seks hoteller i Nordic Choice Hotels porteføljen ha menyer merket med Klodemerket, med mål om å rulle Klodemerket ut på alle hoteller i løpet av 2023.