Partnere for arrangementet er Essen Marketing Gesellschaft mbH (EMG), Ruhr Tourismus GmbH (RTG) og Tourismus NRW e.V, alle disse er ulike lokale reise- og turismekontor.
– Vi er veldig stolte over at vi har fått medansvar for å arrangere GTM 2023. Vi vil presentere oss som destinasjon og vise fram vår helt unike kombinasjon av urbanitet, naturopplevelser og industrihistorie. Alle som kommer til Essen, blir alltid veldig positivt overrasket. GTM er en ypperlig mulighet for oss for å overraske også den internasjonale turismeindustrien, sier Richard Röhrhoff, daglig leder for EMG.
– Vi har allerede begynt å glede oss til neste års GTM i Essen. Den store interessen for reiser til Tyskland viser at det er et behov for en slik plattform. Ruhr-området kan vise til en enestående forvandling fra et tungt industriområde til en miljøbevisst region med et bredt tilbud av naturopplevelser og aktiviteter. Essen har også flere steder som er oppført på UNESCOs liste over verdens kulturarv, og er en av de fremste kulturreisemålene i Europa, sier Petra Hedorfer, styreleder for styret i DZT.
– Vårt mål er at deltakerne neste år ikke bare skal få høre om forbundslandet Nordrhein-Westfalen (NRW), men at de også skal få oppleve det selv gjennom turer rundt i regionen. NRW har i løpet av de to siste tiårene styrket sin posisjon som turistdestinasjon og har skapt et bredt tilbud som vi ønsker å vise fram, sier Heike Döll-König, daglig leder for Tourismus NRW.
– For Ruhr-området er GTM en stor sjanse: Vi er en region som fortsatt har et veldig stort potensiale for økt turisme. GTM 2023 blir et viktig arrangement for å styrke vår videre utvikling i reiselivsbransjen, og arrangementet er en ypperlig mulighet for oss til å presentere oss for et internasjonalt publikum, sier Axel Biermann, daglig leder ved Ruhr Tourismus GmbH.