Qantas Airways hadde planer om verdens lengste kommersielle direkteflyvninger fra Australia til New York og London allerede før pandemien. Selskapet, som tapte mer enn 15 milliarder dollar i inntekter på grunn av flyrestriksjoner, investerer nå i de passasjerene som er villige til å betale en heftig premie for å unngå mellomlandinger.
Standarden anses å være et tillegg på 30 prosent for en direkteflyvning sammenlignet med en reise med mellomlanding.
Prisene kan variere når langdistanseflyvningene starter, men en tur-retur-billett i forretningsklasse Sydney-New York kan koste mer enn 18 000 australske dollar (120 000 NOK), ifølge Bloombergs estimat.
Da må du tilbringe nesten en hel dag og natt på et fly. “Project Sunrise”, som Qantas nå planlegger å lansere i 2025 etter at pandemien forsinket lanseringen i 2023, vil sette passasjerene på prøve
Når Australia åpner igjen, må Qantas vinne over reisende som i flere tiår har stoppet på reiser til Storbritannia og deler av USA med stopp i California, Texas, Sørøst-Asia eller Midtøsten.
Det ville også være en trussel for de reisende i Dubai og Singapore i dag.
Qanta-sjef Alan Joyce har sagt at de vurderer å fly direkte til Paris, Chicago og Rio de Janeiro også.
Det ville også være en trussel for de reisende i Dubai og Singapore i dag.
Qantas er overbevist om at dette er fremtiden for langdistanseflyvninger, og forplikter seg til å kjøpe inn 12 Airbus SE A350-jetfly tilpasset de virkelig lange rutene. Flåten kan koste så mye som 3,64 milliarder dollar, ifølge analytikere Bloomberg har snakket med.
De har også sagt at 41 prosent av de 238 setene i de nye A350-ene vil være i første, business og premium økonomiklasse.
Unnlatelse av å gjøre det vil være kostbart for Australias nasjonale flyselskaper. Det vil også være en etablering av kommersielle og fysiske grenser for flyreiser.
Qantas administrerende direktør sier at han “ikke er i tvil” om den kommersielle lønnsomheten til direkteflyvninger, og peker på den 17-timers flyturen mellom Perth og London-tjenesten, som var Qantas mest lønnsomme internasjonale rute før pandemien.
I flere tiår har en flytur fra London til østkysten av Australia vært en reise på minst to etapper som tok minst 24 timer.
På ruten Perth-London kan billetter være mer enn 30 prosent dyrere enn reiser via Singapore eller Dubai.
Og det er ennå ikke klart om forretningsreiser vil komme seg fullt ut med ledere som nå er vant til konferansesamtaler. Oljeprisen har konsekvent vært over 100 dollar per fat siden mars, noe som presser prisen på flydrivstoff opp. Renter og inflasjon øker også, noe som tærer på husholdnings- og reisebudsjetter.
Flyets design gir plass til 140 billetter på økonomiklasse.
De 20 sikreste flyselskapene i 2022:
1. Air New Zealand
2. Etihad Airways (De forente arabiske emirater)
3. Qatar Airways
4. Singapore Airlines
5. TAP Air Portugal
6. SAS
7. Qantas
8. Alaska Airlines
9. EVA Air (Taiwan)
10. Virgin Australia / Atlantic
11. Cathay Pacific Airways
12. Hawaiian Airlines
13. American Airlines
14. Lufthansa / Swiss Group
15. Finnair
16. Air France / KLM Group
17. British Airways
18. Delta Air Lines
19. United Airlines
20. Emirater.
Kilde: AirlineRatings.com