Tidligere denne uken ble det kjent at Utenriksdepartementet (UD) gir Havila Kystruten unntak fra sanksjonene mot Russland og dermed lov til å drive skipet i seks måneder.
Men forsikring av Havila Capella vil kreve særskilt dispensasjon etter søknad fra forsikringsselskapene.
Et dokument fra UD som NRK har fått innsyn i, viser at rederiet ikke får dispensasjon fra forsikringen.
Dersom noe skulle skje på turen, risikerer et norsk forsikringsselskap å betale penger til en russisk eier, som igjen kan være brudd på sanksjonene, skriver kanalen.
Havilas forsikringsselskap, Gard, sier til E24 at de ikke vil søke om fritak fra sanksjonene. De foreslår heller at staten skal gå inn som garantist.
– Vår vurdering er at selv om vi skulle få innvilget dispensasjon til å tilby forsikring i Norge, så gjelder ikke dette for våre utenlandske medforsikrere, sier pressekontakt Karoline H. Flåm i Gard til avisa.
Forsikringsselskapet foreslår derimot at staten stiller opp som en mulig løsning.
– Dersom staten er villig til å garantere for utbetaling ved en eventuell ulykke, bistår vi gjerne med støtte, service og ekspertise på eventuell skade- og kravhåndtering, sier Flåm.
Kystruten-skipet har vært ankret opp i Bergen siden 12. april. I utgangspunktet planlegges det å legge fra kai 4. mai, men uten forsikring på plass kan det bli vanskelig å gjennomføre.
(©NTB)