Før påsken møtte organisasjonene regjeringen for å presentere utfordringer i bransjen og ønskede tiltak. NHO Luftfart ber om redusert moms for persontransport og reduserte lufthavnavgifter, hvis krisen vedvarer eller forsterker seg, skriver E24.
Flypassasjeravgiften ble midlertidig fjernet under koronapandemien, men skal etter planen tilbake fra 1. juli i år. NHO Luftfart og Flyplassalliansen ber myndighetene utsette gjeninnføringen.
– Med de markedsutsiktene, og de ekstreme kostnadene som bransjen nå blir påført som følge av krigen i Ukraina, mener vi at det er uforsvarlig å gjeninnføre flypassasjeravgiften 1. juli i år, sier sjef Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Organisasjonene frykter at økte avgifter vil svekke transporttilbudet til distriktene. Flybransjen sliter også fortsatt etter koronapandemien. I både februar og mars var flytrafikken bare var om lag halvparten av normalen før pandemien.
I tillegg anslår NHO Luftfart at konsekvenser knyttet til krigen i Ukraina kan øke bransjens drivstoffkostnader med 4 til 6 milliarder kroner årlig. En kostnadsøkning som vil være vanskelig å dekke ettersom bransjen har nærmest stått stille i to år med koronarestriksjoner og lidd enorme inntektstap, ifølge NHO.
– Bransjen er nå helt avhengig av en vellykket sommersesong for å hente inn en del av de tapene man har hatt gjennom lang tid, sier Lothe.
(©NTB)