Kjeden har allerede 60 destinasjoner i Sverige, Danmark og Norge, og kjøper nå Gol Campingsenter i Hallingdal og blir dermed et konsern med 61 destinasjoner med en samlet årlig omsetning på rundt SEK 1 milliard.
First Camp gjorde tidligere i år sitt første oppkjøp i Norge, som var starten på det som er planlagt å bli en større etablering i landet. I dag er det klart at kjedens neste steg inn blir gjennom Gol Campingsenter i den viktige norske turistregionen Hallingdal.
First Camp har ambisjoner om å vokse sterkt i Norge de neste årene og har som mål å ha minst et titalls destinasjoner i Norge innen tre til fem år.
– Utvidelsen av First Camps tilbud med en destinasjon i Hallingdal gir gjestene våre mulighet for flotte camping- og hytteopplevelser vinter som sommer. Gol Campingsenter er en veletablert og veldrevet campingplass, og passer godt inn i strategien vår om å fortsette å vokse gjennom oppkjøp i Norge, sier Ola Bååth, investeringssjef i First Camp.
Gol Campingsenter, som nå kjøpes opp, har ca. 600 campingplasser, 39 hytter, restaurant og badeland. Campingplassen ligger sentralt i Hallingdal og tiltrekker seg gjester hele året med sin nærhet til den norske fjellverdenen. First Camp overtar campingen 31. mars. De nåværende ansatte vil fortsette å jobbe i First Camp.
First Camp har vokst i rekordfart de siste årene, og har gått fra SEK 120 millioner i omsetning og 20 destinasjoner i Sverige til nå å ha 61 destinasjoner i Sverige, Danmark og Norge. Oppkjøpet av Gol Campingsenter og andre oppkjøp de siste månedene gir selskapet en samlet årlig omsetning på over SEK 1 milliard.
Kjøpet av Gol Campingsenter gjennomføres av et datterselskap under First Camp Group AB. Gol Campingsenter omsatte i 2021 for ca. SEK 20 millioner og har en lønnsomhet på linje med resten av First Camp-konsernet. Oppkjøpet finansieres gjennom konsernets eksisterende kredittfasilitet.