Vinmonopolet topper listen. Etter dem følger Finn.no, TINE og Flytoget. Dette er selskaper folk liker, har tillit til og er imponert over.
– Flytoget har gjort en imponerende jobb over tid. De er et av selskapene i Norges med absolutt best beste omdømme, og som folk har tillit til, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak målingen.
De 50 selskapene som er målt, er nominert av befolkningen. Selskapene er målt på flere parameter, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi. Flytoget fikk en omdømmescore på 80 av 100, som defineres som et svært godt omdømme. SAS har en score på 71, Hurtigruten 64, Norwegian og VY 59 og Ryanair kom helt på bunnen med en score på 33. Aktører som ikke er med på listen ble ikke nominert av befolkningen og er heller ikke målt.
– Virksomheter med godt omdømme møter velvilje blant kunder, arbeidstakere, hos myndigheter og i media. Akkurat nå er det særlig hard kamp om gode medarbeidere, og virksomhetene med best omdømme vil ha fordeler i denne kampen, sier Apeland.
– De på toppen har bygget godt omdømme gjennom mange år. De store bedriftene har klart å opprettholde sitt omdømme gjennom pandemien. Også i bunnen er det stabilt. Ryanair, Facebook, McDonald’s og Fjordkraft er selskaper folk ikke liker eller stoler på. Det er ingen store hopp eller fall, men vi ser at etikk blir en stadig viktigere omdømmedriver, sier Ole Christian Apeland.
FAKTA
En omdømmescore mellom 80 og 100 defineres som et svært godt omdømme. Mellom 65 og 70 er godt omdømme, mellom 50 og 64 er middels godt, mellom 35 og 49 er et svakt omdømme, 20 til 34 er dårlig omdømme og 0 til 19 er svært dårlig.
Vinmonopolet fikk en omdømmescore på hele 85, mens Finn.no fikk 84, Tine 82 og Flytoget 80, som plasserer alle innenfor et svært godt omdømme. Ryanair på bunnen fikk en score på 33, Facebook 49 og McDonald’s 54.