– Vi trenger fortsatt en kraftsamling skal vi hevde oss fremover sier reiselivssjef Arne-Jørgen Skurdal som er ydmyk i forhold til at de nå har hele 11 kommuner under samme paraply.
– Gjestene våre er ikke så opptatt av disse kommunegrensene så vi er veldig glade for at kommunene og næringsaktørene er med på denne reisen her.
Gjennom Visit Innlandet vil reiselivsaktørene i regionen få tilgang til Visit Norway og Visit Osloregionen. Det gir tilgang på markedsføring både nasjonalt og internasjonalt.
– Vi fremstår selvsagt mye mer attraktive som region når vi kan pakke med oss opplevelser som Skogbruksmuseet i Elverum, Kistefos, Hadeland Glassverk, Skibladner og ta med de ut i verden, sier Ingvild Haugbråten som er blitt over fra Visit Elverumsregionen over i Visit Innlandet.
– I tillegg kan vi nå vise frem alt fra innsjøer og skoger som innbyr til aktivitet hele året supplerer Arne-Jørgen Skurdal .
– Hele året er jo et nøkkelord hvis vi skal oppnå helårsarbeidsplasser. I tillegg vil vi være i en mye bedre posisjon i forhold til å ta på oss utviklingsprosjekter ala Mitt sted som man fra nyttår av er blitt prosjekteier for på vegne av hele reiselivet i Innlandet. Vi har nå egen kompetanse knyttet til web og innhold og bygd opp en liten stab med ansatte ute i regionene. Som de siste to årene har vist oss fungerer det godt å sitte om ikke nødvendig vis under samme tak hver dag. Nyeste tilskudd er Ingvild Haugbråten som tidligere var ansatt i Visit Elverumregionen men som nå er blitt en del av et større kollegiet i Visit Innlandet.
Full støtte fra NHO og Innovasjon Norge
– Destinasjonselskapene i Innlandet er en viktig brikke i reiselivets økosystem og vi har gjennom pandemien sett hvor sentrale de er for alle de små og store aktørene i bransjen sier Regiondirektør i NHO Jon Kristiansen.
– At man samler krefter under Visit Innlandet paraplyen ser vi på som svært positivt fortsetter Kristiansen. Det handler om å bygge og spisse kompetanse, slik at man også i fremtiden kan være en fremoverlent samarbeidspartner for bedriftene. Reiselivet vårt er rett og slett et flott eksempel på hvor godt vi kan samarbeide om regional utvikling her i Innlandet avslutter Kristiansen.
– Fra Innovasjon Norge sin side er vi meget positive til at det bygges sterke destinasjonsselskaper, sier direktør Sverre Bjørnstad.
– Innlandet er store på reiseliv, har mye å by på og dette er ett av Innlandets strategiske satsingsområder. Det vi nå ser i Visit Innlandet øker muligheten for å kunne videreutvikle og synliggjøre de ulike reiselivsproduktene vi har å tilby fortsetter Bjørnstad. Vi tenker dette også kan bidra til å styrke samarbeid mellom de ulike destinasjonsselskapene i Innlandet, avslutter Bjørnstad.