Mange sliter med å holde serveringsstedet sitt åpent fordi de mangler personell. Dette er situasjonen i store deler av Norge. Frem mot julebordsesongen går vi trolig over i en ny fase, “en varslet krise i serveringsbransjen.”
Nå fremover ser bemanningsselskapet Time2Staff at de må jobbe med langt viktigere og akutte problemstillinger:
– Hvordan få de ansatte tilbake til serveringsbransjen?
– Hvordan rekruttere og lære opp nye ansatte?
– Hvordan gjøre serveringsbransjen attraktiv i kamp med andre bransjer?
Vi skriver nå september, normalt en rolig tid på året. Men i år har den vært ekstremt hektisk, fordi landet har vært stengt lenge. Ola Nordmann ønsker å gå på restaurant, være sosial, treffe alle kollegaene som de har truffet digitalt på teams det siste drøye året. Dette vil lite trolig avta frem mot julebordssesongen.
Men hvordan få de ansatte tilbake til serveringsbransjen?
“Vi erfarer at mange har begynt i butikk og helsesektoren. Bransjer som gjerne har bedre arbeidstider og gunstigere lønnsbetingelser. Serveringsbransjen har i flere år slitt med lave lønninger og ukurante arbeidstider. Lønnsnivået må opp, dersom vi skal kunne ha forventninger om å gjøre bransjen attraktiv. I Time2Staff øker vi lønnen til servitører fra 1.oktober”, heter det i en pressemelding fra selskapet Tine2Staff.
Hvordan rekruttere og lære opp nye ansatte?
“Vi erfarer at nivået på opplæring varierer i stor grad. Vi i Time2Staff satser i stor grad på digital grunnopplæring som har vært ekstra gunstig i disse dager hvor mange sitter hjemme og ikke møtes like hyppig. Studenter og utenlandsk arbeidskraft vil også i fremtiden spille en viktig rolle i hele bransjen. Fremover handler det om å komme i gang, skape stabilitet og forhåpentligvis holde landet og bransjen åpen uten avbrudd.”
Hvordan gjøre serveringsbransjen attraktiv i kamp med andre bransjer?
Høyere lønnsnivå som selvsagt henger sammen med betalingsviljen til kundene.
Arbeidstidene er som de er, ukurante.
I Time2Staff har man kuttet administrasjonskostnadene for å heve lønnsnivået, noe som gir høy pengebonus for kundetilfredshet som de mener vil øke betalingsviljen til kundene i den andre enden.