– I usikre tider øker behovet for trygghet, og jeg er stolt over å kunne si at det aldri har vært enklere, tryggere eller mer fleksibelt å bestille en reise hos oss enn det er i dag, sier Erik Haug, administrerende direktør i Apollo Norge.
Da pandemien først inntraff Norge i fjor lanserte reisearrangøren generøse vilkår for sine kunder. Det ble blant annet innført åpent kjøp for sommerens reiser, muligheten for å endre reisen et ubegrenset antall ganger inntil 30 dager av avreise samt en unik tilbakebetalingsgaranti på syv dager dersom reisen skulle bli kansellert.
Grunnet en markant økning i etterspørselen av reiser neste vinter, utvider derimot Apollo nå «trygghetspakken» sin ytterligere – til å gjelde helt frem til april 2022.
– Vi ser en stor interesse for reiser neste vinter allerede, samtidig som vi opplever at mange kvier seg fordi det er vanskelig å forutse hvordan verdensbilde vil se ut da. Derfor har vi nå valgt å utvide vilkårene, slik at våre kunder skal kunne unne seg noe å se frem til, helt risikofritt, sier Haug.
70 prosent velger pakketur for tryggheten
I en fersk undersøkelse* gjort av Apollo oppgir over 70 % at de vil på en utenlandsferie i år. Nærmest like mange svarer tradisjonell pakkereise når de blir spurt om ønsket reiseform. Årsaken til det, er tryggheten det innebærer.
– Forsikringsselskapene gjentar ofte faren ved å sitte igjen med regningen dersom man bestiller en ferie nå, da mange brant seg i fjor. Men denne risikoen gjelder ikke tradisjonelle pakkereiser. Apollo flyr ikke dersom et land er rødt, og ingen av våre kunder risikerer å sitte igjen med noe økonomisk tap, forsikrer Haug.
Den unike tryggheten har gitt en økt interesse for den tradisjonelle reiseformen. Stadig flere av Apollos nye kunder er mennesker som tidligere har pleid å sette sammen sine egne reiser. Kan 2021 bli pakkereisens store år?
– Det tror jeg absolutt. Vi har landets bredeste rutenettverk til Middelhavet, og direkteflyvninger fra hele landet. I tillegg er ikke charterreiser hva de en gang var. Nå finnes det reisemål, hoteller og konsepter for enhver smak og lommebok – uten at det går på bekostning av tryggheten, smiler Apollo-sjefen.
*Undersøkelsen er gjennomført i Apollos Reiseråd i mars 2021. Reiserådet er et utvalg av reisearrangørens kundedatabase, og resultatene er basert på 1500 besvarelser.