– Vi etterlever Winston Churchills mantra om å aldri kaste bort en god krise, sier en smilende Fredrik Geelmuyden i NAC.
2020 ble et krevende år for både Event Group og NAC, men også en mulighet for videreutvikling og innovasjon.
– Vi har testet ut nye konsepter, andre måter å jobbe på, og lært utrolig mye, sier medeier Nina Kristine Madsen-Geelmuyden som sammen med ektemannen Fredrik har gründet og drevet NAC siden 2012.
– Med bråstopp i norsk reiseliv har vi begynt å tenke nytt rundt samarbeidsformer og konsolideringer, da mange bedrifter er små og sårbare for konjunkturer nasjonalt og internasjonalt, tilføyer Jim Eide.
Han er gründeren som i femten år har utviklet opplevelser for grupper og bedrifter i Nord-Norge med base i Lofoten, mens Fredrik og Nina Kristine kom fra andre roller i norsk næringsliv før de startet opplevelseselskapet, som blant annet har gjort seg bemerket med utvikling av toppturseilasen Arctic Haute Route og andre båtbaserte opplevelser i nord.
Store i Nord-Norge
– Vi har kjent hverandre lenge, har vært gode konkurrenter, og hatt samtaler siden våren 2020 om felles muligheter, sier Jim Eide.
Han forteller at begge selskapene gjennom det siste året har jaktet på hver sin kant etter nye samarbeidsformer med virksomheter som utfyller hverandre, og at man over sommeren fant sin perfekte match i hverandre.
– Med Event Groups solide erfaring innenfor leveranse av opplevelser i bedriftsmarkedet i kopling med NACs evne til å skape innovative opplevelser innen opplevelsesturisme og kystcruise, ser vi at vi utfyller hverandre og skaper en helt ny type reiseselskap, som vil evne å ta større markedsandeler og bli en av de største og mest markante opplevelseselskapene i nord, sier Eide.
Med hjertet i nord
– Vi som driver selskapet er alle lidenskapelig opptatt av at landsdelen fortjener både opplevelser, kystkultur, historie og mat i verdensklasse formidlet gjennom lokalt eierskap og vertskap. Nord- Norge er vakrest i verden, men vi er i tøff konkurranse med mange andre fantastiske destinasjoner, så vi må strekke oss etter de unike kombinasjonene av lokale opplevelser, natur, aktivitet, kultur & kulinarisk. Med det nye selskapet får vi et godt utgangspunkt for å bygge videre på dette, sier Eide, som blir daglig leder i det sammenslåtte selskapet som vil hete Norwegian Adventure Company.
Helhetlige, skalerbare opplevelseskonsepter
– Internasjonale agenter i de store markedene i Nord-Europa, USA og Asia vil, når koronaen har lagt seg igjen, etterspørre skalerbare og helhetlige opplevelseskonsepter med høy kvalitet. Det nye selskapet skal ta en tydelig posisjon for å tilby unike opplevelser i det arktiske Nord-Norge, forteller Fredrik Geelmuyden, som blir arbeidende styreleder i selskapet, med ansvar for forretningsutvikling.