– Bedriftene vil at det skal være enkelt å booke, kunne spare tid og penger og få en bedre kontroll over sine reiser. Det har vi sørget for når vi har utviklet Arrivon, sier country manager Hege Bergsløkken i FCM Travel Solutions.
Helt tilbake i 2002 presenterte FCM (tidligere Travellink forretningsreiser) sitt første egenutviklede bookingsystem – et system som siden da er blitt utviklet i takt med at kravene fra kundene har endret seg. I april lanserer FCM en ny versjon – Arrivon – som er både enklere, raskere og mer oversiktlig.
– Historisk sett har forretningsreisebyråene vært avhengige av en tredje part, som har levert liknende bookingsystemer til alle sine kunder. Da vi utviklet vårt eget system for drøyt 15 år siden, var vi alene om det i det nordiske markedet for forretningsreiser, sier Hege Bergsløkken.
12 personer i FCM Travel Solutions har jobbet med å utvikle systemet. Bak Arrivon ligger tusenvis av timer med utviklingsarbeid, der man har studert hvordan reisende booker sine reiser på nettet og på hvilke områder de har støtt på problemer. Systemet er blitt utviklet suksessivt gjennom at man hele tiden har gjort små forandringer, testet, korrigert og testet igjen. I dag booker om lag 700 selskaper og totalt 50 000 forretningsreisende sine reiser via FCM Travel Solutions i Norden. Og de løpende tilbakemeldingene fra kundene har vært avgjørende.
Har sett på privatmarkedet
Det viktigste for forretningsreisende er at bookingen skal gå smidig og at reisetiden, akkurat som prisen, må fremkomme tydelig.
– Vi har sett på hvordan privatreisebyråene gjør det enkelt å filtrere frem alternativer for hotell og fly som best matcher de reisendes behov hva gjelder tid og pris. Ut fra dette har vi utviklet vårt bookingsystem med fokus på at det skal være enkelt å forstå og lett å gjøre prissammenligninger med tidligere eller senere fly, forklarer Bergsløkken i FCM.
En booking med Arrivon tar ikke mer enn 2-3 minutter, med mulighet for å booke fly, hotell og leiebil på en effektiv måte. Og takket være et samarbeid med Google, behøver den reisende bare å skrive inn adressen for sitt planlagte møte for å få forslag til hoteller som ligger i nærheten.
Bedre kontroll
For forretningsreisende er det også viktig å vite hva som inngår i flyprisen. Finnes det ”fast track” eller mulighet for å booke sete langt frem i flyet? Hvor mye bagasje får man ta med seg? Og finnes det en lounge dersom flyet skulle være forsinket?
– Ettersom dette er tjenester forretningsreisende etterspør, må vi se til at det profileres tydelig på nettsiden, sier Hege Bergsløkken.
Men Arrivon gjør det ikke bare smidig å booke reisen. Systemet gir også virksomhetene et overblikk over medarbeidernes reiser, som gjør at man kan analysere reisene og få bedre kontroll over kostnadene. Foretakene kan legge inn sin egne reisepolicy, og med enkle stopplys symboler, signaliserer Arrivon om den reisende gjør en booking som ikke følger firmaets retningslinjer.
Dette er viktig når forretningsreisende booker en reise:
- At bookingen går raskt og enkelt
- At fly og hotellforslag fremkommer tydelig
- At prissammenligninger på fly og hotell er tydelige
- At det finnes en oversikt over flyselskaper som flyr til destinasjonen
- At det fremgår tydelig hva som inngår i flyprisen
- At det foreslåtte hotellet ligger nært oppgitt sted
- At det ønskede hotellet og firmaets avtale-hotell synes tydelig i systemet
(Kilde: FCM Travel Solutions)