Nordmenn reiser langt mer enn tidligere, og klager på transport har økt med over 80 prosent de siste tre årene. Fra 2016 til 2017 vokste klagebunken med 29 prosent.
Over halvparten av klagene gjelder flyselskapet Norwegian, som får omtrent fire ganger så mange klager som konkurrenten SAS.
– Det synes vi er helt unødvendig, slår Forbrukerrådets direktør Randi Flesland fast overfor NTB.
Forbrukerrådet har flere ganger bedt Norwegian bli flinkere til å håndtere klagene selv, slik at det blir mindre press på Flyklagenemnda.
– Vi kommer til å ta kontakt med Norwegian igjen, sier Flesland, som har følgende budskap til Norwegian-sjef Bjørn Kjos:
– Ta vare på kundene dine! Det er faktisk da du får lojale kunder. Klager ødelegger for både tillit og omdømme, og det er både trist og helt unødvendig, sier Flesland, som understreker at flyrettighetene er veldig klare.
Forbrukerrådet har utviklet en egen app med oversikt over alle rettighetene.