VG retter i artikkelen spesielt stor oppmerksomhet mot Oslo Lufthavn Gardermoen, og viser til at lufthavnen i første kvartal i 2013 har en punktlighet på omkring 82 prosent sammenlignet med rundt 86 prosent i første kvartal i fjor. Dette henger i hovedsak, som artikkelen også nevner, sammen med innføringen av nye innflygningsrutiner, der både planlagte reguleringer og kartoppdateringer hos flere flyselskap medførte forsinkelser. VG skriver også at punktligheten ved landets hovedflyplass er blitt dårligere de siste årene.
-Vi beklager selvfølgelig forsinkelsene i første kvartal overfor passasjerene, men det vi snakker om her er en midlertidig situasjon. Litt vanskelig er det også å se at punktligheten ved Oslo Lufthavn Gardermoen skal ha blitt verre de siste årene. Så sent som i 2012 mottok lufthavnen prisen som Europas mest punktlige storlufthavn av Flightsat.com med en punktlighet på 87 prosent, sier konserndirektør kommunikasjon og merkevare, Egil Thompson, i et motsvar til artikkelen.
Samtidig trekker VG fram lufthavner som Bergen, Kristiansand og Molde lufthavn, som eksempler på Avinors punktlighetsutfordringer.
-Det kan da være verdt å merke seg at disse lufthavnene har en punktlighet i 2013 på nærmere 90 prosent  og det over tre vintermåneder. Når også lufthavner som Stavanger, Trondheim og Ålesund oppnår mellom 83 og 86 prosent punktlighet i det samme kvartalet er det all grunn til å glede seg over disse tallene. At det ved flere lufthavner nordover har vært lav punktlighet i løpet av årets tre første måneder bør heller ikke overrasket noen. Landsdelen har opplevd en tøff vinter, sier Thompson.
For øvrig var punktligheten ved Avinors lufthavner i 2012 på 88 prosent.
-Det er i verdensklasse  og resultatet av et godt samarbeid mellom Avinor og flyselskapene. Det er ingen grunn til å tro at tallene blir dårligere i år, avrunder Thompson.