Det nye initiativet lanseres i hele Thomas Cook Group, som Ving tilhører, og er en del av gruppens strategi i å stadig utvikle tjenester som bidrar til at ferien med Ving blir bedre. Tjenesten blir tilgjengelig fra slutten av februar og vil i første omgang testes på to utvalgte hotell – Sunprime Atlantic View på Gran Canaria og SENTIDO Buganvilla Hotel & Spa på Fuerteventura. Sommeren 2018 kommer 30 hotell i Thomas Cook Group til å kunne tilby tjenesten.
– Vi ønsker å tilby gjestene våre skreddersydde løsninger som gjør det lett å ha en god ferie. Å kunne forhåndsbestille solseng er ett eksempel på dette, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.
Seks dager før avreise får gjester som har bestilt en reise til de aktuelle hotellene et tilbud via mail om å forhåndsbestille solseng. De får en oversikt over bassengområdet hvor det er markert hvilke solsenger som er mulig å forhåndsbestille og et kompass som gjør det mulig å se når på døgnet de aktuelle sengene har sol og skygge. Ca. 10-20 prosent av hotellets solsenger kommer til å være mulig å bestille på forhånd til en pris på 25 Euro per seng, uavhengig av hvor lenge man skal være på hotellet. De forhåndsbestilte sengene blir reservert og kan ikke benyttes av andre gjester.
– Øvrige solsenger finnes som vanlig tilgjengelig uten avgift, og det vil ikke være slik at man må bestille en seng for å ligge ved bassenget. Dette er bare en ekstra tjeneste for de som ønsker å være garantert en spesifikk plass, forteller Røhr-Staff.
I Vings siste reisepanel oppga nærmere 30 prosent at de ville vært interessert i å forhåndsbestille en solseng om muligheten var der.