Prisen ble delt ut av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) under næringslivskonferansen «Nord i Sør 2018» på Radisson Blu Plaza Oslo mandag.
– Det er veldig stas for oss å motta denne prisen. Vi er stolte av at jobben vi gjør, blir lagt merke til og anerkjennes i landsdelen, og ikke minst at seerne blir inspirert og søker de opplevelsene vi formidler gjennom «71 grader nord», sier Tine Jensen, administrerende direktør i Discovery og TVNorge.
På lufta siden 1999
Nordnorsk Markedsføringspris går til en person, bedrift eller organisasjon som i et reiselivsperspektiv har bidratt til å markedsføre Nord-Norge i inn- og utland, hatt positiv innflytelse på utviklingen av landsdelen og vært en positiv ambassadør for Nord-Norge.
«71 grader nord» har vært på lufta siden 1999, og er verdens lengstlevende realityserie som har gått på én og samme kanal. Så langt har TVNorge sendt 19 sesonger av den originale versjonen og åtte av kjendisutgaven.
I serien må deltakerne ta seg gjennom det norske landskapet fra Lindesnes til Nordkapp mens de både må konkurrere og samarbeide om å nå geografiske mål underveis.
Nærmere halvparten av alle programmene er filmet i Nord-Norge.
Spenning, gåsehudfaktor og spektakulære bilder
«Med sitt konsept har vinneren over mange år bidratt til å skape reiselyst, opplevelsestrang og turglede i Norge og Nord-Norge. Seerne har på engasjerende vis blitt introdusert for en landsdel som byr på opplevelser i særklasse, ofte langt utenfor de vanlige turiststiene. Vinneren har klart å fange mange nordmenns interesse for turliv i spektakulær natur i en skala som mangler sidestykke.», skriver juryen, som består av styret i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge, i sin begrunnelse.
Juryen peker på at kommuner og lokalsamfunn fra hele Nord-Norge er blitt vist frem gjennom «71 grader nord».
«Om det er avanserte fjelltraverser i Steigen eller på Kvaløya, lange rappeller i store juv, padleetapper i Vestfjorden, strandhugg på fantastiske strender, sykkeletapper i Lofoten, eller topptur i midnattssol på «Djevelens tanngard» – konseptet er alltid velprodusert og fengslende med spenning, gåsehudfaktor og spektakulære bilder. I flere kommuner og regioner har vinneren konkret bidratt til flere tilreisende på jakt etter opplevelser og turmål inspirert av TV-konseptet», skriver juryen videre.
– Uvurderlig markedsføring
Reiselivet i Nord-Norge har de siste årene opplevd en eventyrlig vekst og utvikling. Lederen av prisjuryen, daglig leder Jan-Erik Kristoffersen i Visit Harstad, er klar på at Nord-Norge har fått god hjelp fra TVNorge og «71 grader nord».
– Serien har gitt uvurderlig markedsføring av Nord-Norge ved å vise frem lokalsamfunn og ukjente naturområder, sier han.
– Forelsket i nord
Gjennom snart 20 år har over 300 deltakere vært på tur med «71 grader nord». En av dem er NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold, som i 2010 deltok i en kjendisutgave av programmet. Hun kom helt til finalen.
– Ingen programmer har satt norske aktivitetsopplevelser på dagsordenen som «71 grader nord». Å vise frem hele Norge, og alltid avslutte med spektakulær norsk natur, har skapt reiselyst. Jeg har både padlet på Sommarøya, gått over Finnmarksvidda, svømt over Altaelva og klatret på Nordkapplatået. Man blir forelsket i nord etter noe sånt, sier Krohn Devold.
Tidligere vinnere av Nordnorsk Markedsføringspris
2017: Hotelldirektør Erik Taraldsen
2016: Fotograf Ole Christian Salomonsen
2015: Tidligere Hurtigruten-direktør og reiselivsdirektør Arne Trengereid
2014: Sykkelløpet Arctic Race of Norway
2013: Hotellkjeden Rica Hotels
2012: TV-sendingen Hurtigruten minutt for minutt
2011: NRK-dramaserien «Himmelblå»
2010: Hundeløpet Finnmarksløpet
2009: Tidligere rektor ved Universitetet i Tromsø og leder av Nobelkomiteen Ole D. Mjøs
2008: Ap-politiker Jonas Gahr Støre
2007: Artist Sverre Kjeldsberg
Tidligere langrennsløper Vegard Ulvang, Ap-politiker og tidligere festspilldirektør Tove Karoline Knutsen og forfatter og komiker Tore Skoglund har også mottatt prisen tidligere.