– Fremover vil vi nok se at prisene stiger i Nord-Norge, spesielt på de rutene hvor FlyViking har konkurrert mot Widerøe, mener NHH-professor og ekspert på luftfart Frode Steen til nettstedet E24.
Han forklarer dette med at Widerøe ikke har hatt noen problemer med å møte FlyVikings lave priser på kortbanenettet i Nord-Norge, fordi de samtidig kunne øke prisene tilsvarende på ruter der FlyViking ikke var i konkurranse med Widerøe. I tillegg peker professoren på at FlyViking ikke i tilstrekkelig grad skilte seg ut fra konkurrenten Widerøe, slik Norwegian i sin tid gjorde i konkurranse med SAS.
I 2016 tapte FlyViking for Widerøe i anbudsrunden om en femårskontrakt med staten på kortbanenettet i Nord- og Midt-Norge. Transportforsker Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen Nord universitet mener FlyViking etter dette aldri hadde noen reell sjanse til å overleve som selskap.
– Det er vanskelig å konkurrere mot en så stor aktør som Widerøe som har kontrakt med staten på mange ruter på kortbanenettet, sier han til NRK.
For Widerøe kommer kunkursen likevel som en overraskelse, ifølge kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll.
– Vi er overrasket over at de innstiller driften. Dette har vi ikke vært forberedt på, uttaler hun til NRK, og legger til at Widerøe mener konkurranse er bra.
FlyVikings største aksjonær, Ola Giæver, kjøpte selskapet Fly Taxi Nord i 2015 og døpte det om til FlyViking. Kjøpet beskrives som Giævers hevn mot Widerøe, selskapet han tidligere ble oppsagt i og som førte til en rettslig prosess som han tapte i Salten tingrett.
Nå er det altså duket for nye rettsprosesser for Giæver, denne gang i forbindelse med FlyVikings konkurs. Selv er han imidlertid optimistisk med tanke på fremtiden, og hr lagt ut følgende melding på sin Facebook-side: «That which does not kill us, makes us stronger. Nytt år snart og nye muligheter».
Kanskje sikter Giæver til behovet som vil oppstå etter at det i 2019 etableres et nytt fylkesmannsembete med delt lokalisering mellom Vadsø og Tromsø. Med 80 mil mellom er fly eneste realistiske reisemåte, noe den påtroppende fylkesmannen, Elisabeth Aspaker, påpeker overfor NA24.
– Det er virkelig synd, uttaler hun om FlyViking-konkursen.
– Den nye regionen som etableres fra 2019 ville trengt tilbudet og konkurransen i flymarkedet.