Forrige uke slapp Hurtigruten nyheten om at hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile på ekspedisjonsseilinger langs norskekysten hele sommeren 2019.
Nå utvides ekspedisjonssatsingen ytterligere, blant annet med seilinger til Murmansk og Frans Josef Land fra Tromsø.
– Frans Josefs Land er et av verdens mest spektakulære, men samtidig minst besøkte, reisemål. De arktiske delene av Russland har et enormt potensiale, og passer perfekt til Hurtigrutens ekspedisjonsseilinger, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Hybrid gjennom Nordvestpassasjen
I 2019 blir Hurtigruten det første selskapet i verden som seiler med hybridskip gjennom Nordvestpassasjen. Med batteripakker og hybridfremdrift skal MS Roald Amundsen seile i kjølvannet av polarhelten skipet er oppkalt etter.
Det skjer over 100 år etter at Roald Amundsen ble den første til å seile gjennom den berømte og beryktede passasjen fra Atlanterhavet til Stillehavet med polarskuta Gjøa.
Historisk seiling
Men der Amundsen brukte tre år, skal Hurtigruten bruke drøye tre uker, fra Grønland og Atlanterhavet i øst, til Nome og videre til Stillehavet i vest.
– Det er ikke bare de historiske båndene som gjør dette til en spesiell reise for oss. Mens andre seiler gjennom Nordvestpassasjen med eldre skip og tungolje, bruker vi MS Roald Amundsen som er verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Vi blir de første i verden som erobrer Nordvestpassasjen med batteripakker og hybridfremdrift. Både vi og gjestene våre er opptatt av å bevare områdene vi utforsker, sier Skjeldam.
Stor Svalbard-satsing
Sommeren 2019 er også historisk for Hurtigrutens satsing på Svalbard. Da skal fem av selskapets skip – MS Roald Amundsen, MS Fridtjof Nansen, MS Fram, MS Spitsbergen og MS Nordstjernen – operere i farvannene rundt øyriket.
Flere av dem med Longyearbyen som fast base eller snuhavn.