– Arrangementet ble gjennomført prikkfritt og har uten tvil vært med på å sette Bergen, Fjord Norge og Norge på kartet, sier direktør Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.
– Norsk Reiseliv er en uavhengig bransjeorganisasjon for reiselivet i Norge med de største reiselivsbedriftene og de viktigste destinasjons- og landsdelsselskapene som medlemmer. Våre medlemsbedrifter og deres partnere står for vel 95 prosent av den internasjonale reiselivsmarkedsføringen og det er helt klart at et arrangement som det Bergen og Sykkel-VM 2017 leverte den siste uken er et meget godt bidrag i forhold til norsk turisme, sier Tuftin.
– Norge som reisemål er kjent for en spektakulær og vakker natur med fjorder, fjell og vidde, skogområder, nordlys og midnattsol, men dette er ikke lenger nok for å vokse i en stadig tøffere internasjonal konkurranse. Skal Norge som reisemål styrke seg i forhold til verdiskaping og sysselsetting, må vi utvikle reiselivsproduktet til også å være attraktivt utenfor høgsesong. Her kommer arrangementsturisme inn som et viktig element, sier Per-Arne Tuftin.
Det at Bergen og Norge leverer på et av verdens største arrangementer innen sommeridrett og bergenserne stiller opp og lager en fantastisk folkefest hvor vi i god norsk ånd heier på alle, blir lagt merke til internasjonalt. Og når de virkelig store stjernene som Tour de France- og Vuelte Espana-vinner Chris Froome og tre ganger verdensmester Peter Sagan berømmer det norske publikummet og folkefesten, er det uten tvil med på å skape interesse for Norge som reisemål, mener Tuftin.
– Vi vet fra tidligere store arrangementer som OL på Lillehammer i 1994, Ski-VM i Trondheim i 1997 og i Oslo i 2011 og Skiskytter-VM i Oslo i 2016 at dette har innvirkning på turismen, ikke bare under arrangementet men også i årene etter. Dette fordi nordmenn er eksperter på å lage folkefester ut av idrettsarrangementene, noe som skaper stor interesse hos dem som ser dette på tv, sier direktør Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.
– Samtidig vet vi fra tidligere arrangementer at dette må følges opp med ulike markedsaktiviteter for at interessen skal holde seg og for å utløse booking av Norge som reisemål og norske reiselivsprodukter også etter at arrangementet er avsluttet, avslutter Tuftin.