6 av 10 nordmenn planlegger én eller flere fritidsreiser denne høsten, i følge undersøkelsen om folks reiseplaner, utført av Kantar TNS Gallup på oppdrag fra NHO Reiseliv. Nå kan det se ut som at mange av disse har tenkt seg til Trysil i høstferien.
– Uke 40 booker veldig bra for Radisson Blu Resort Trysil. Vi har til nå en økning på hele 86 prosent på antall bookede gjestenetter, sammenlignet med samme periode i fjor. Grunnen til den voldsomme veksten er den store interessen for stisyklingen i Trysil. forteller Pontus Akesson, General Manager ved Radisson Blu Resort Trysil.
– Det er fortsatt ledige rom i helgene fremover og i høstferien, men det kan lønne seg å booke tidlig.
Aktiv ferie er populært
Mange vil nettopp det, dra på en aktiv høstferie. 26 prosent av de spurte i undersøkelsen sier at de skal bedrive friluftsaktiviteter i høstferien.
– Trysil er en destinasjon som har lykkes med å utvide sesongen ved å utvikle opplevelser og aktiviteter som passer for hele familien. Det er oppskriften for å tiltrekke seg gjester om høsten, for det er særlig barnefamilier som tar høstferie, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Rekordhøst uten kø og kaos
Selv om Trysil forventer en skikkelig rekordhøst, så er de ikke redde for at folk skal møte kaos og sykkelkø.
– Vi har utviklet mange kilometer med sykkelstier nå, i tillegg er det ulike stier basert på ulike nivå. Dermed blir det en naturlig fordeling av besøkende i Gullia, hvor man finner over 15 kilometer med sykkelstier nå. Noe av sykkeltrafikken skjer også på de 100 kilometerne med naturlig sti. Sykkelheisen skal være åpen hver dag i uke 40, så her regner vi med at trafikken vil fordele seg godt utover uken, forteller Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.
Alle aktører i Trysil øker
Trysil har akkurat lagt bak seg nok en rekordsommer i antall besøkende. De populære sykkelstiene har blitt syklet over 120 000 runder hittil i sesongen, noe som foreløpig er 49 prosent opp sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi ser nå at stisykkelsatsningen vår gir de ringvirkningene som vi hadde håpet på og regnet med. Klatreparken Høyt & Lavt Trysil hadde som målsetning om å få 6 000 besøkende første sommer i drift. De har allerede knust denne målsetningen med over 9000 besøkende hittil i år. Vi ser også at det er flere som går toppturer, Trysilfjellet Golfbane har hatt en økning i år på 40 prosent, Trysil Hestesenter har hatt en rekordsommer og Kiwi Trysilfjellet melder om at de i år hadde 13 prosent høyere omsetning i butikken i juli kontra januar, og det sier mye, smiler en fornøyd Sanaker Lohne.
– Nå gleder vi oss til å ta i mot høstferiegjestene. Vi kan by på et stappfullt program, både i form av aktiviteter og arrangement.