Undersøkelsen er gjort i samarbeide med det internasjonale byrået NBTC NIPO Research.
Vil ha komfort
Den kan ellers fortelle at bare fem prosent av alle nordmenn har vært på cruise. Det virker kanskje ikke så mye, men vi er den største ”cruise-nasjonen” i Norden med nesten 100 000 reisende i året.
På en god andreplass følger svenskene med 77 000 og danskene på under halvparten av dette igjen, rundt 35 000.
– Noe av årsaken til nordmenns interesse skyldes trolig at Norge har hatt en sentral rolle i moderne cruiseindustri, forklarte Costa Cruises sjef for Nord-Europa Ralph Remkes under en presentasjon av rederiet nylig.
Italienske Costa er for øvrig en del av verdens største cruise-gruppering – Carnival – som totalt står for halvparten av verdens cruisereiser.
Av de viktigste funnene i undersøkelsen er at god komfort og kvalitet på service og fasiliteter er viktig for nordmenn. Vi er også opptatt av budsjett, sammenlignet med dansker og svensker.
Satser på miljø
– Vi visste allerede at den globale veksten av cruiseferier også hadde nådd de skandinaviske landene, men det faktum at så mange nordmenn er interessert i denne typen ferie kommer likevel som en overraskelse. Det viser at potensialet definitivt er tilstede og at tiden for å investere videre i det norske markedet er kommet, sier Remkes videre.
Som et ledd i å øke markedsandelene i Norden har Costa Cruises besluttet å gjennomføre en helt ny prisstruktur, fordi skandinaver ønsker bedre kostnads-gjennomsiktighet. Det blir nå tilbud om all inclusive-pakker til faste priser uten ekstra kostnader (inkludert tips).
I tillegg planlegger Costa å implementere norsk, svensk, finsk eller dansk personell på cruiseskip med et stort antall nordiske gjester.
Snart lanserer Cista Cruises verdens første cruiseskip drevet av naturgass, som er betydelig mer miljøvennlig sammenlignet med de gamle dieseldrevne båtene. Ifølge Remke har cruiserederiet nå seks slike fartøy i bestilling, som bør være godt nytt for reisemål i de norske fjordene.
Fra undersøkelsen
* nordmenn ønsker mer enn svensker og dansker å være på samme sted i ferien
* vi vil ha kombinert by- og solferie, med gode fasiliteter og variert tilbud i nærheten
* opptatt av komfort og kvalitet
* vi bruker mye penger på reisemålet
* Middelhavet er mest populært, Karibia nummer to
* 28 prosent av de spurte vil koble helt av og lade batteriene