– Dette åpner en ny verden under vann for gjestene våre, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Målet er at gjestene på Hurtigrutens ekspedisjonsskip – som de nye hybridskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – skal kunne utforske også det som skjer underhavoverflaten.
– Hurtigruten bygger verdens råeste og grønneste ekspedisjonsskip. Skipene skal bli utstillingsvinduer for norsk maritim teknologi. Da er vi veldig fornøyde med å ha med oss en innovativ gründerbedrift som Blueye, sier Skjeldam.
Mindre utforsket enn Mars
Hurtigruten er verdensledende ekspedisjonscruise – og vokser stadig. I tillegg til den legendariske ruten langs norskekysten, tilbyr selskapet reiser til spektakulære reisemål som Antarktis, Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen, Amazonas og Arktisk Canada.
– Bare ti prosent av verdenshavene er utforsket. Med undervannsdroner på skipene våre kan vi ta gjestene med under overflaten i områder som er mindre utforsket enn overflaten på mars. Det vil gi en helt ny dimensjon av opplevelsen for gjestene våre. Og vi vil selvfølgelig dele både data og bilder med forskere, sier Skjeldam.
Blueye, som har hovedkontor i Trondheim, har som mål å lage verdens beste undervannsdrone for utforskning av havet. I vår testet selskapet dronene og teknologien om bord på MS Fram.
– Vi kan strømme direktebilder av hval, skipsvrak, dyreliv og alt annet som skjer under overflaten fra dronene til skjermer om bord på skipene, eller til digitale dykkemasker som gjestene har på seg. Samarbeidet gir veldig spennende muligheter, og et helt nytt verktøy for ekspedisjonsteamene om bord på skipene. Bare fantasien setter grenser, sier gründer og markedssjef Christine Spiten i Blueye.
Felles lidenskap for havet
De to selskapene har funnet sammen i det de beskriver som en felles lidenskap for havet.
– For oss betyr avtalen med Hurtigruten at vi får en stor og langsiktig samarbeidspartner. Samtidig kan vi pakke det inn i noe mer enn bare å selge det fysiske produktet, og sammen utforme en opplevelsespakke, sier Spiten.
Nå ser Hurtigruten seg om etter samarbeid med nye gründerbedrifter.
– Vi har allerede samarbeid med flere startups langs kysten, blant annet innen opplevelser. Men vi er også opptatt av å teste ut ny teknologi, se etter nye løsninger, og løfte opplevelsen sammen med andre som er opptatt av å fremme norsk natur og opplevelser i sårbare områder på en bærekraftig måte, sier Skjeldam.