Siden etableringen i 2014 har det islandske lavprisselskapet bidratt til å drive prisene ned og få folk til å stille spørsmål om hvor billige flybilletter egentlig kan bli. I juni kjørte de en kampanje der de, i anledning selskapets femårsjubileum, tilbød transatlantiske flyreiser til 55 dollar.
– Jeg kan se for meg en dag der vi betaler deg for å fly, sier Skúli Mogensen i et intervju med Business Insider.
Bakgrunnen for spådommen er hans eget og andre selskapers satsing på alternative inntektskilder. Allerede i dag forsøker aktørene å diversifisere inntektene sine gjennom å ta betalt for setevalg, tidlig boarding og mat på flyet. I tillegg inngås det partnerskap med hoteller, restauranter, bilutleiefirmaer og andre aktører innenfor reiselivsindustrien.
SAS satser for eksempel nå på et helt nytt selskap der inntektene skal komme fra helt andre områder enn flyvirksomheten. Også Ryanair har tidligere snakket om gratis flyreiser som en del av den fremtidige forretningsmodellen.
– Vårt mål, som vi jobber hardt mot, er at tilleggs-inntektene våre skal overgå billettinntektene. Det flyselskapet som blir det første til å oppnå dette vil bli en gamechanger, spår Mogensen.
I ytterste konsekvens vil dette kunne bety at en passasjers tilstedeværelse på en flyreise er viktigere for inntektene enn prisen denne passasjeren har betalt for billetten. Dermed kan man i teorien se for seg at et flyselskap vil finne det hensiktsmessig å dele ut gratis billetter, eller til og med betale passasjerene for å være med på turen – mesteparten av inntektene selskapet får fra passasjeren vil uansett komme senere.
– Det betyr at vi må ha et dypere, mer individuelt tilpasset forhold til deg, basert på din tidligere atferd og dine behov – selvsagt alltid med personvernet i tankene, forteller Mogensen, og sikter til analyse av data fra dine tidligere reiser.
Dagens flyselskapers fremtidige verdi vil være knyttet til hvor effektivt de er i stand til å bruke den informasjonen de har om sine kunder, på samme måte som Google og Facebook med sitt personaliserte innhold. Mogensen mener at selskapene ikke er i nærheten av å utnytte hva de vet om passasjerene sine optimalt.
– Hvis vi forstår behovene dine bedre tillater det oss å kommunisere bedre med deg og tilby deg en mer vellykket reise, sier Mogensen blant annet til Business Insider.