Nylig la SAS frem resultatet for andre kvartal i år, som viste et tap på 208 millioner kroner. Mye på denne bakgrunn – tross innsparingstiltak på tre milliarder kroner frem mot 2020, og nye baser i London og Malaga til tross – leter selskapet med lys og lykte etter nye inntektsmuligheter.
Ett av dem skal nå Roald lede. Det foreløpig navnløse selskapet etableres allerede første juli i år, og SAS sitt fordelsprogram blir kjernen i opplegget.
SAS skal skille Eurobonus med andre aktiviteter i et eget selskap som Roald skal lede, samtidig som han fortsetter som SAS sin norgessjef. Han slutter ellers som konserndirektør for salg og marked.
Inntektene fra andre ting enn flytransport skal med andre ord økes, og det er ingen tid å miste. Bonusprogrammene er flyselskapenes beste kanaler ut mot kundene, som ikke minst bidrar til å holde på dem, og SAS har hatt relativt stor suksess med sitt.
– Jeg vil at ulike grupper skal komme med innspill til oss, for eksempel unge mennesker over 16 år som kan gi oss innspill om hvordan vi kan møte de unges behov nå og i fremtiden, sier Roald i en noe vag kommentar til Aftenposten.
Uten å nevne detaljer sitter Roald ifølge Aftenposten på et trettitalls nye tiltak som skal igangsettes. De har ligget på vent i påvente av den satsingen som nå dras igang. Ett av dem er å gjøre bonusklubben til et reisebyrå som skal tilby medlemmene hele reisen, og ikke bare flyturen.