– Vi er veldig fornøyd med å få Øyvind om bord i Hurtigruten. Hans brede erfaring fra Norges største mediehus, og kunnskap om digital markedsføring, er avgjørende for oss, i arbeidet med vår content marketing-strategi, der sosiale medier er en hovedkanal, sier Lisbeth Bjerknes, Hurtigrutens VP Global Marketing.
Solstad har de siste fem årene vært ansvarlig for sosiale medier i VG. Før det jobbet han med sosiale medier for en rekke av Norges største selskaper, og han har vært redaktør i NRKbeta, og producer i NRKs promoavdeling.
– Mange selskaper sitter i workshops og møter for å finne ut av det evige spørsmålet: «Hva skal vi poste på sosiale medier?». Hurtigruten har det motsatte problemet. De må tenke «Hva skal vi velge?». Jeg gleder meg enormt til å jobbe sammen med de ansatte, både på sjøen og på land, for å få historien om det fantastiske produktet Hurtigruten er ut til hele verden. Hele paletten av verktøy skal tas i bruk, med sendinger, video, bilder og involvering av fornøyde gjester, sier Solstad.
I Hurtigruten skal Solstad ha overordnet ansvar for selskapets satsing på historiefortelling og digital kommunikasjon i sosiale medier, og han vil arbeide med strategi, planlegging, produksjon og distribusjon av innhold. Han blir svært sentral i Hurtigrutens digitalsatsing fremover, og vil bidra til forsterkning av alle digitale kundedialoger.
I tillegg til trafikken langs norskekysten, er Hurtigruten verdensledende på ekspedisjonsseilinger, blant annet til Arktis og Antarktis.
Hvert eneste år gjør Hurtigrutens elleve skip 24 500 anløp i havnene mellom Bergen og Kirkenes, og skaper flere tusen lokale arbeidsplasser, og flere milliarder i lokal verdiskaping.
Det vet Solstad, som har vokst opp i fjæra i Andenes, alt om.
– Fra mormors hus i Risøyhamn har jeg hørt tutingen fra Hurtigruten tusen ganger, og sett skipene og historiene de har med seg. Jeg har tatt Hurtigruten til sykehus, hjem fra fest, til leirskole og på ferie. Hurtigruten er noe helt unikt, og jeg gleder meg til å vise verden alt Hurtigruten har å by på, sier han.
Solstad får tittelen Global social media manager, og starter i Hurtigruten i begynnelsen av september.