– En booking via bedriftens eget bestillingsverktøy eller reisebyrå kan gi en ROI på opptil 24 prosent, sier Chris Crowley, SVP Global Program Management & Commercial Services EMEA.
Det finnes fortsatt noen fordommer om booking via forretningsreisebyråer. For å imøtegå disse, undersøkte BCD Travel årsakene til dette og hvordan de reisende kan bli overbevist om å holde seg til selskapets reisepolicy.
Mange forretningsreisende booker sine hotellrom utenfor bedriftens reisepolicy. Et studie fra Phocuswright forteller at mindre enn 40 prosent går via selskapets anbefalte leverandører, samtidig som over halvparten bestiller sine forretningsreiser via mobilen.
Når fly- og hotellbestilling ikke er gjort sammen, kan det bli vanskeligere å følge opp den reisende når en krise skjer.
– I tillegg mister bedriften oversikt over den totale reisen, og eventuelle tilbakemeldingsmuligheter til leverandør, forteller Crowley.
– Av en eller annen grunn er det mange som tror at å bruke et reisebyrå er dyrt, sier leder for BCD Travel Norway, Bernt Roger Eliassen.
– Jeg forstår at mange kan bestille reiser selv, men sannheten er at vi sparer bedrifter for både tid og penger, fordi vi kjenner bransjen ut og inn. For eksempel, om flyet ditt plutselig blir kansellert, er det ikke spesielt moro å stå i timelange telefonkøer hos flyselskapet for å få hjelp, forteller han.
– Da er det bedre å ringe reisebyrået som kjapt kan ordne en alternativ løsning for deg.
Det er viktig å skape engasjement og involvere de reisende i bedriftens reisepolicy, heter det videre i pressemeldingen. De reisende krever at innhold og informasjon er lett tilgjengelig, og allikevel kunne ta selvstendige avgjørelser.
– Svært mange av dagens reisende er vokst opp i en online verden. For dem er det en del av livet å være på nett. De bruker de shopping- og bestillingsverktøyene som fungerer best for dem, og de er ofte ikke en del av bedriftens bestillingsverktøy, forklarer Crowley.
BCD Travels svar på dette er lanseringen av TripSource Hotels, som snart vil være tilgjengelig.