Driftsinntektene i 2016 økte med 8,9 prosent, og beløp seg til 9 096 millioner kroner i 2016, mot 8 353 millioner kroner i 2015. Omsetning inkludert franchise-hoteller beløp seg til 11 202 millioner kroner. Til tross for et år preget av markedsuro, økte hotellkonsernets EBITDA med 22 prosent.
Øker på
– 2016 ble nok et fantastisk år for Nordic Choice Hotels. Vi leverte vårt beste resultat noensinne, åpnet syv nye hoteller, og vi kan vise til bransjens mest fornøyde gjester, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, i en pressemelding.
– At vi vokser så det knaker samtidig som responsen fra gjestene fortsetter å peke oppover er vi utrolig stolte av. Og vi forventer at veksten i EBITDA vil fortsette i inneværende år. I tillegg er det spesielt gledelig se at både drift- og franshisehotellene leverer godt.
Ved utgangen av 2016 hadde Nordic Choice Hotels en hotellportefølje bestående av 186 hoteller med til sammen 32 588 hotellrom i Skandinavia og Baltikum. 2016 markerte også et nytt kapittel i selskapets historie, med åpningen av Clarion Hotel Helsinki og Clarion Hotel Helsinki Airport i Finland.
– Med vår målsetning om 35 prosent markedsandel i de store byene innen 2020 ble 2016 et strategisk viktig år for Nordic Choice Hotels. Vi vant viktige kontrakter i de skandinaviske hovedstedene, blant annet Clarion Hotel Bjørvika i Oslo, Comfort Hotel Arlanda Airport i Stockholm og hele tre nye hotellprosjekter i København: den gamle sentralpostbygningen, samt Clarion Hotel og Comfort Hotel på Københavns Lufthavn. I løpet av 2017 øker Nordic Choice hotellporteføljen med mer enn fem hoteller, sier Torgeir Silseth.
Allerede i februar 2017 åpnet Comfort Hotel Flesland i Bergen, og i mars åpnet de to frittstående hotellene At Six og Hobo, samt restauranten TAK på Brunkebergstorg midt i Stockholm. I tillegg ble Hilton-hotellet på Københavns Lufthavn rebrandet til Clarion Hotel Copenhagen Airport allerede 1. april.
Viktige konkurransefortrinn
For å redusere selskapets miljøavtrykk setter Nordic Choice ambisiøse miljømål som samtlige hotell skal strekke seg etter hvert år. Fra 2015 til 2016 reduserte hotellkonsernet utslipp pr. gjestedøgn med 12,8 prosent, samtidig som kjemikaliebruken ble redusert med 5,7 prosent. Også vannforbruket på hotellene ble redusert med ca. 7,5 liter per gjestedøgn, noe som tilsvarer 120 000 badekar. Hotellene serverte ca. 3400 kopper økologisk og Fairtrade-merket kaffe per time, og har i løpet av 2016 servert over 10 millioner økologiske egg.
– 10 millioner økologiske egg betyr 37 000 frittgående høner som slapp å sitte i bur. Dette er resultater vi er stolte av, fordi det betyr at Nordic Choice tar et aktivt ansvar utenfor hotelltrappa, sier Torgeir Silseth.
Nordic Choice har siden 2012 jobbet systematisk med reduksjon av matsvinn. Det totale matavfallet målt per overnattende gjest ga i 2016 en reduksjon på 19 prosent fra 2015.
Å ta vare på menneskene, i og utenfor selskapet, er en del av selskapets strategi. I 2016 fikk i overkant av 650 arbeidsledige tilbud om praksisplass på et Nordic Choice-hotell gjennom selskapets samarbeid med blant annet NAV, Arbetsförmedlingen, Samhall og Ringer i Vannet. 26 prosent gikk over i fast arbeid etter endt praksisperiode.
– Nordic Choice skal gjenspeile samfunnet, både i forhold til kjønn, ferdigheter og etnisitet. Ved utgangen av 2016 talte Nordic Choice over 13 000 medarbeidere fordelt på 177 nasjonaliteter. Trivsel kombinert med en høy andel ikke-skandinaviske ledere er blant våre viktigste konkurransefortrinn, sier Torgeir Silseth.
eBerry skyter fart
I 2016 fornyet selskapet også avtalen med UNICEF og deres arbeid mot menneskehandel. For hver natt en gjest bor hos på et Nordic Choice-hotell gir selskapet en donasjon til UNICEF. Totalt donerte Nordic Choice Hotels 3 680 000 kroner til UNICEF i løpet av fjoråret.
I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels sin digitale storsatsing med opprettelsen av et nytt konsernselskap med fokus på digital innovasjon og distribusjon. Satsingen fikk navnet eBerry.
I 2016 satte Nordic Choice Hotels rekord i antallet bookinger via egen webside med en total omsetning på 1,5 milliarder kroner. Det utgjør en positiv utvikling på 23 prosent fra 2015 og betyr at egen web står for 16 prosent av den totale omsetningen. Siden 2015 har mobiltrafikken til Choice.no økt med 409 prosent og utgjør nå 41 prosent av all trafikk til egen web.
– Med eBerry har den digitale utviklingen for alvor skutt fart. I 2016 lanserte Nordic Choice Hotels, som første nordiske hotellselskap, en ny bookingapp som skal gjøre reisehverdagen enda enklere for gjestene. I løpet av 2017 skal appen også inkludere funksjonen “Room Optimizer”, som gjør det mulig for gjesten å oppgradere og velge rom før ankomst, sier Torgeir Silseth.
Nøkkeltall
Måleenhet Resultat 2015 Resultat 2016 Endring
Omsetning (mNOK) (drift) 8 353 9 096 9%
EBITDA 574 702 22%
Resultat før skatt 220 306 39%