Den lenge bebudede stortingsmeldingen om norsk reiseliv ble fredag lagt frem av næringsminister Monika Mæland, og som en av de største og viktigste aktørene i reiselivsnæringen er det interessant at Hurtigrutens sjef er såpass kritisk.
– Det som er positivt, er at meldingen anerkjenner reiselivsnæringens betydning for fremtidig sysselsetting og verdiskaping, sier Skjeldam i en pressemelding.
– Men meldingen gir ingen svar på hvordan Norge skal ta del i den internasjonale veksten innen turisme. De internasjonale trendene, der folk søker ekte og autentiske opplevelser, viser at Norge som destinasjon har et enormt potensial. Da må vi ha en helt annen satsing på reiseliv enn det vi ser i denne meldingen, mener han.
For at Norge skal ta del i den internasjonale veksten, i en stadig tøffere internasjonal konkurranse, må vi ha en helt annen satsing på markedsføring enn det er lagt opp til i meldingen, forsetter Skjeldam.
– Hurtigruten alene bruker 100 millioner kroner mer på markedsføringen av Norge enn staten, og det sier seg selv at da holder det ikke at tiltaket regjeringen beskriver på dette området er at de skal måle effekten av markedsføringen.
Allerede i dag sysselsetter norsk reiselivsnæring 160 000 ansatte over hele landet, flere enn sjømatnæringen, landbruksnæringen og oljeutvinning til sammen.
– Reiselivet har et enormt potensial for lokal verdiskaping og sysselsetting i Norge, og vil være en av næringene vi skal leve av etter oljen. Men da trenger vi helt andre rammebetingelser enn det som skisseres her, avslutter Skjeldam.