– Dagen i dag er historisk – ikke bare for Hurtigruten, men for hele den maritime industrien. Vi feirer starten på byggingen av det første skipet i en ny generasjon som vil forandre ekspedisjonscruise for all fremtid, sa Skjeldam under seremonien på Kleven Verft.
Med sjøsettingen i 2018 blir MS Roald Amundsen verdens første ekspedisjonsskip drevet av hybridbatteri-teknologi. Stålseksjonen som markerer byggestarten blir en av hovedområdene i maskinrommet, der skipets revolusjonerende hybridmotorer befinner seg.
– Bærekraft vil være kjernen i alle detaljer på skipet og i all aktivitet ombord. Hybridmotorene vil redusere bruken av drivstoff i betydelig grad, og tillate perioder med nullutslipp. Sammen med flere andre nyskapende tekniske løsninger ombord gjør det MS Roald Amundsen til det mest avanserte og miljøvennlige ekspedisjonsskipet som noensinne er bygget, sier Skjeldam.
I tillegg til et bredt utvalg av spesialkonstruert ekspedisjonsutstyr og et håndplukket ekspedisjonsteam, vil MS Roald Amundsen inneholde flere innen- og utendørs observasjonsdekk, tre restauranter, aktivitetssenter, fitness- og wellnessenter, en utendørs pool-bar med to jacuzzier og et infinity-basseng på toppdekket – og andre tilbud som foreløpig ikke er offentliggjort.
Mer enn halvparten av alle de 265 lugarene vil inneholde private balkonger, mens flere suiter også vil ha privat utendørs jacuzzi.
– Gjennom 125 år har Hurtigruten kontinuerlig stått for utvikling i industrien. Vi er annerledes, og det skal vi fortsette å være. Vi tror at Hurtigruten er det perfekte alternativet for den økende globale etterspørselen etter bærekraftig opplevelsesturisme. Dette er fremtiden. Det er ekspedisjoner – ikke cruise, sier Daniel Skjeldam.
MS Roald Amundsens 2018/2019-sesong inkluderer ekspedisjonscruise til Antarktis og chilenske fjorder. For mer informasjon, sjekk hurtigruten.com
MS «Roald Amundsen»
Bygget: 2018 Kleven Verft, Norge
Bruttotonnasje: 20.889
Lengde: 140 meter
Bredde: 23,6 meter
Passasjerer: 530
Lugarer: 265 (alle på utsiden, 50% med balkong)
Mannskap: 151
Marsjfart: 15 knop
Flagg: Norsk
Ice class: PC-6