Dette kom frem i et intervju Bjørn Kjos nylig hadde med CNN Money. Der forteller Norwegian-sjefen at han vil inngå partneravtaler med blant annet lavprisselskapene Ryanair og EasyJet.
Norwegian håper å ha en avtale på plass med Ryanair i løpet av året. Der er snakk som en såkalt «feeder»-avtale, som skal gjøre det mulig for passasjerene å booke fly videre med begge selskapene.
– Passasjerene får tilgang til et enormt nettverk. Ikke bare fra Norwegian, men fra Ryanair. Da kan du fly billig – ikke bare fra A til B – men også fra A til B til C og flere andre steder, sier Kjos til CNN Money.
Norwegian har over tid lagt grunnlaget for en stor internasjonal ekspansjon. Basene i Barcelona og i Dublin skal bli utgangspunkt for flyvninger til destinasjoner over hele verden, og for langdistanseruter.
I forrige uke hentet Norwegian inn inntil en milliard svenske kroner i det private markedet,
som skal finansiere veksten. I løpet av året får Norwegian levert 40 nye fly til kort- og langdistanse-flyvninger og skal ut med over 17 milliarder kroner (2,1 milliarder dollar) i investeringer.
Ifølge CNN Money kan partneravtaler med lavprisselskaper som Ryanair og EasyJet legge grunnlaget for en allianse som kan utfordre mer etablerte globale aktører.
Forhandlingene med Ryanair er bare begynnelsen, sier Kjos, som forteller at de gjerne vil ha med seg EasyJet.
– I fremtiden kan det bli en lavkostallianse, sier Kjos, som forklarer:
– Ryanair, EasyJet eller Wiss Air flyr til mange byer vi ikke engang kan stave navnet på, sier Kjos litt fleipete i intervjuet. Han henviser til det utstrakte rutenettet disse selskapene har til mindre europeiske byer.
Ifølge CNN Money forhandler Norwegian for øyeblikket bare med europeiske lavprisselskaper og ikke med amerikanske som Spirit Airlines eller Frontier Airlines.
– Men det er selvfølgelig en potensiell fremtidig mulighet der, særlig ettersom noen av lavprisselskapene har flyvninger som passer fint inn i vårt rutenett, sier en talsperson fra Norwegian til CNN Money.
Etter tre års forhandlinger fikk Norwegian endelig på plass en lisens i USA for sitt irskregistrerte datterselskap Norwegian Air International.
Denne avtalen blir beskrevet som et betydelig steg fremover for Norwegians globale ekspansjon innen lavpris langruter.