– Selv om matproduksjon er svært ressurskrevende, havner hele 30 prosent av verdens mat rett i søppelbøtta. Det er et enormt klimaproblem, og derfor jobber vi i Nordic Choice Hotels knallhardt for å kutte matsvinn. Siden 2012 har vi redusert tallerkenstørrelser, introdusert doggy bags, nudget gjester og veid matavfall daglig for å nå målene våre. Nå vil vi gå enda lenger, sier Cathrine Dehli, Head of Sustainability i Nordic Choice Hotels.
Resultatet av arbeidet har resultert i nærmere 20 prosent kutt i matavfall på flere av Nordic Choice sine største hoteller. Ved å gå inn i initiativet “Kutt matsvinn 2020” skal mengden ned ytterlige 20 prosent fra dagens nivå, men nå skal det gjøres sammen med konkurrentene. Initiativet innebærer å måle omfanget av matsvinn hos den enkelte samt bidra til å etablere statistikk på matsvinn fra hotell, restaurant og kantine i Norge.
– Systematisk kartlegging av matsvinn på serveringsstedene, fra kjøkkenets produksjon til gjestenes tallerkener, er helt nødvendig for å forebygge matsvinn i verdikjeden. Det gir positiv effekt på bunnlinjen, for miljøet og for samfunnet, sier Anne-Grete Haugen i Matvett.
Utover individuell reduksjon av matavfall, innebærer den treårige avtalen også utvikling av felles verktøy for måling og rapportering, opplæring av ansatte og videreutvikling av kommunikasjon med gjestene. Nordic Choice Hotels har sammen med konkurrenten Scandic, kantineleverandøren SiO Mat og Drikke, leverandørene ASKO og Unilever, NorgesGruppen og Matvett vært med på å jobbe frem konseptet.
– Det er helt klart et ambisiøst initiativ, men for å nå FNs nye klimamål trenger vi tiltak som monner. Dessuten har vi i Nordic Choice aldri vært redd for en utfordring, avslutter Dehli.