Målet er å tilby sightseeing-turer på ulike steder i Norge i løpet av sommerhalvåret. I tillegg skal det gjennomføres en omfattende norgesturne i den samme perioden for en annonsør som skal ha logoen sin på luftskipet.
Distriktsprodukt som gir arbeidsplasser
Luftskipet er av typen Skyship 600, tar 12 passasjerer og passer godt til de distrikter som ønsker å satse på turisme, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Lydmessig er dette et stille luftskip. Til mannskap benyttes 20 personer, hvorav hele 16 er ufaglærte som bistår ved avgang og landing. Som landingsplass bruker en gjerne bondegårders uteareal, og parkert festes det til en mobil mast som luftskipet vil rotere rundt med vinden uten at det når bakken. Det amerikanske mannskapet har 25 års erfaring, men opplæring av norske ansatte er planlagt å starte allerede ved første sesong.
Miljøluftskip som fremmer kulturarven
– Vi får plass til mange luftskip i Norge om vi tar utgangspunkt i antall flygende skip vi finner i eventyr eller vikingtidens norrøne mytologi, sier Lomheim.
– Men faktum er at jo flere luftskip vi bruker innenfor masseturismen, desto mer bevarer vi faktisk naturen. I tillegg bruker luftskipet en brøkdel av den drivstoffmengden som fly og helikopter gjør. Luftskip blir et samfunnsøkonomisk redskap, for der man ligger luftskipet vil turister komme. Og hvor man ligger luftskipet kan nær sagt være overalt, for Norge har veldig mye flott natur. Luftskipturer generelt er kjent som ”den mest spektakulære og eventyrlige reiseopplevelsen”. Så når vi i tillegg legger reisen gjennom norske fjorder, daler og fjell, blir dette et produkt av den helt sjeldne sorten.
Opplevelsen av å fly
– Et luftskip er som et flygende skip som seiler sakte gjennom luften. Enkelt sagt kan man sammenligne med en badeball under vann som hele tiden vil presses opp av vannet. På landjorden er det et hav av luft vi har rundt oss. Kapteinen om bord har ballasttanker med luft som sørger for at det vanligvis mye lettere luftskipet nå veier like mye som omgivelsene. Uten ballasttankene ville luftskipet fortsatt opp til 3000 meters høyde, hvor luften er så tynn og veier så lite at en oppnår ny likevekt mellom luftskipet og omgivelsene. Så om vi slår av motorene, henger vi like godt i luften fortsatt. Farten ligger normalt rundt 50 km/t, og man åpner gjerne vinduer og beveger seg rundt. Turbulens er egentlig bølger i luften, og ombord gynger det sakte fordi dette er et flygende skip.
Sikkerhetsmessig har dagens luftskip de samme krav som gjelder for alle passasjerfly. Og heliumet som benyttes er verken brannfarlig eller skadelig for mennesker. Selv med hull på størrelse med en fotball på det mest kritiske stedet vil det gå mange minutter før luftskipet måtte ha landet. Mange forveksler moderne luftskip med varmluftballonger med samme utseende, men disse har kontrollerte krasjlandinger som en del av landingsmanøveren.
Trenger investorer
Luftskipets annonsør kommer til å bli assosiert med ny industri, arbeidsplasser, miljøtenkning og innovasjon på en plattform for merkevarebygging som har alltid gitt stor effekt, om man skal tro selskapets pressemelding.
– Men de skal få annonsere til en pris lik gjenværende tomme seter. Vi gjør denne vrien for investorenes del. For det sikrer en inntekt lik utsolgte billetter, og langsiktig drift. Sammen med Benschers 25 år lange erfaring har vi også både de rette folkene og god kontroll på kostnadssiden. Husk at prisen på tilsvarende turer i Tyskland ligger på 3000 kroner og oppover. Vi skal klare dette for ned mot 1900 kroner. Kapitalbehovet vi har er rundt 26 millioner kroner, så får vi tak i det er vi i gang, avslutter han.