Resultatet før skatt landet på rundt regnet én milliard norske kroner.
– Det er drøyt 140 millioner bedre enn i samme periode i fjor, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en kommentar til Dagens Næringsliv.
Ifølge han skyldes de hyggelige tallene at flere velger å reise med SAS, men også lavere drivstoffpriser hjelper, selv om de tildels motvirkes av negative valutaeffekter og høyere tekniske kostnader.
Gustafson er rask med å påpeke at konkurransesituasjonen fortsatt er hard, som gir press på yielden (inntekt per flyet passasjerkilometer). I tillegg har usikkerheten i omverdenen økt, og SAS har et kommende finansieringsbehov for fly og låneforfall.
– Det understreker viktigheten av at vi intensivt jobber videre med å effektivisere virksomheten, styrker vår finansielle stilling og drar nytte av kundeinvesteringene våre, sier konsernsjefen.
SAS-gruppens valutajusterte yield gikk ned med syv prosent i august i år, sammenlignet med samme måned i fjor, og falt dermed noe ned i forhold til forventet. Siste regnskapskvartal omfatter månedene mai, juni og juli, som tradisjonelt sett er de sterkeste på grunn av den store sommertrafikken.
SAS-gruppens samlede passasjertrafikk gikk opp med fire prosent i august, sammenlignet med samme måned i fjor, og kapasiteten i SAS’ samlede tragikk målt i ASK (antall setekilometer) gikk opp med 9,2 prosent.