Ansatte i norske bedrifter sjekker i gjennomsnitt seks nettsteder hver gang de skal bestille et hotellrom. Bedre løsninger gir store tidsbesparelser. For den reisende er det fortsatt beliggenhet, en god seng og gratis internett som er viktigst når man velger hotell, viser undersøkelsen fra Egencia.
Alt på ett sted
Ifølge reisebyrået kan bedrifter med andre ord spare mye på mer effektive hotellbestillinger.
– Det viktigste bedriftene nå kan gjøre for å effektivisere sin totale reiseadministrasjon er å redusere tiden de ansatte bruker på hotellbestillinger, sier administrerende direktør i Egencia Norge, Anders Lindqvist.
Selskapet har oppgradert sin egen hotellbestillings-løsning, som har full integrasjon med TripAdvisor og Google Maps. Alle bedriftens egne avtaler og priser ligger inne i tillegg til utvalget og prisene fra Egencia, Expedia og Hotels.com.
Egencias bestillingsløsninger gjenkjenner også den reisende og har bedriftens kontorer og andre viktige adresser forhåndsprogrammert slik at det blir enkelt å finne det beste hotellalternativet.
– Våre analyser viser at det er mulig å halvere tiden per bestilling samtidig som bedriftene får mer verdi ut av sine innkjøpsavtaler,
Med gode hotellbestillingsløsninger kan den reisende ifølge Lindquist raskt bestille hotellrom samtidig med fly og leiebil. Man sparer for eksempel tid på å finne alt på ett sted. Da faller behovet for å sjekke hotellfasiliteter og annet på andre nettsteder bort.
– De reisende forventer å få samme gode brukeropplevelse når de bestiller sine forretningsreiser som når de bestiller sin private storbyferie, sier Lindqvist.
– Samtidig har bedriften behov for å sikre at de ansatte benytter bedriftens avtaler, og å vite hvor de ansatte er dersom det skjer noe dramatisk som en streik, brann eller i verste fall en terroraksjon.
Sengen aldri vært viktigere
Når hotellbestillingen skal gjøres er det ingen tvil om hva som er viktigst for norske forretningsreisende. Tradisjonelt sies det at beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet er de tre viktigste suksesskriteriene for et hotell. Men nå er sengen like viktig.
Hotellene har i flere år satset stort på frokosten.
– Kanskje er tiden moden for å satse mer og snakke mer om sengen, sier Anders Lindqvist.
De to siste årene har gratis internett vært viktigere enn en god frokost. Dermed er nordmenn nå av samme oppfatning som europeere for øvrig.
Gratis internett har lenge vært viktigere enn frokosten for de fleste europeere når de er på hotell. Nordmenn har vært unntaket.
– En solid frokost er viktig for oss, men over tid har gratis internett blitt enda viktigere. Det har nok hotellene merket seg, sier Lindqvist.
Pris kommer nederst på topp-fem listen, som ifølge Egencia skyldes at norske reisende er opptatt av totalverdien, og ikke bare prisen på selve hotellrommet.
– Det hjelper lite med en lav pris på selve hotellrommet dersom det medfører ekstra høye drosjeregninger, eller hvis sengen har tatt fra deg nattesøvnen. Det dreier seg tross alt om å ha det beste utgangspunktet for en god arbeids- eller feriedag, avslutter Anders Lindqvist.
Om undersøkelsen
Egencia gjennomførte en årlig tilfredshets- og forventningsundersøkelse blant egne kunder i Norge våren 2016. Markedsanalyseverktøyet Easyresearch fra Questback ble benyttet.
Undersøkelsen ble besvart av over 2000 reisende, reisebestillere og Travel Managers. Spørsmålet om valgkriterier for hotell ble besvart av 1700 frekvente forretningsreisende og reisebestillere fra en rekke ulike bedrifter innen både offentlig sektor, marine, olje & energi, og annen privat sektor.
Topp 5 valgkriterier 2016Når du skal bo på hotell, hvor viktig er følgende kriterier for ditt valg? (På en skala på 1-6 der 1 er lite viktig og 6 er meget viktig – gjennomsnitt i parentes)
1 Beliggenhet (5,47)
2 God seng (5,45)
3 Gratis Internettilgang (5,42)
4 God frokost (5,23)
- Pris (4,77)