Sammenslåingen av de danske, norske og svenske flyselskapene 1. august, 1946 markerte starten for Skandinavias foretrukne flyselskap. 17. september samme år ble 28 spesielt inviterte gjester samlet til SAS’ innvielsesflyvning med den nye DC-4’ ”Dan Viking” fra Stockholm til New York. Reisen tok 25 timer med mellomlandinger i København, Prestwick i Skottland og Gander på Newfoundland. SAS’ historie hadde offisielt begynt.
– Jubileet markerer SAS’ posisjon som Skandinavias foretrukne flyselskap, med hovedfokus på å gjøre livet enkelt for reisende til, fra og innenfor Skandinavia. Jeg er takknemlig for hver eneste passasjer og ansatt som har bidratt til SAS’ 70 år lange historie og fortsetter med å bidra til vår fremtid. Vi har fått ta del i 70 år med unike reisehistorier, og vi har mange flere foran oss, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
Luftas pionerer – før, nå og i fremtiden
SAS har gjennom årene vært med på å lansere verdens første jorda rundt-rute, underholdningssystem om bord, turistklasse og komfortable seter som kan legges ned til liggende stilling. SAS var det første flyselskapet som kunne tilby separate, egne sjekk-inn-områder og lounge, og de ansatte den første kvinnelige piloten. SAS var også først med å implementere miljøvennlige løsninger, ved å spare drivstoff og redusere utslipp. Disse historiske eksemplene har banet vei til selskapets posisjon i dag.
– Vi vil gjøre livet enklere for de som reiser ofte – til, fra og i Skandinavia, og vi jobber kontinuerlig med fornyelse og utvikling for å sørge for at våre reisende har en smidig reise med smarte digitale løsninger. Hvis vi fortsetter å vise våre frekvente reisende at vi faktisk gjør livet enklere, vil SAS fortsatt være viktig for de av oss som lever, jobber og reiser i denne delen av verden, sier Rickard Gustafson.
Nye digitale løsninger
SAS investerer stadig i fornyelser og digitale løsninger for å gjøre reisen til en enklere, raskere og mer personlig opplevelse. Dette inkluderer oppdaterte SAS-lounger, nye SAS kafè-lounger og Fast Track. SAS’ lojalitetsprogram, EuroBonus, ble introdusert i 1992 og har i dag mer enn 4,5 millioner medlemmer. EuroBonus-medlemmer kan opptjene poeng på flyvninger, hotellopphold, billeie og til og med på daglig handel. Poengene kan benyttes hos SAS eller en av selskapets mange samarbeidspartnere.
SAS Labs utvikler nye ideer og innovasjoner for flyreisende i fremtiden; fra boardingkort implantert under huden til personlige bagasjetagger. Denne høsten vil all kabinbesetning bli utstyrt med Cabin Crew Devices. Med iPad Mini vil arbeidsdagen bli forenklet, samtidig som dette arbeidsverktøyet er med på å gi SAS-passasjerer bedre service. Status på bagasjesendinger, videreforbindelser med fly og EuroBonus medlemskapsinformasjon er noe av den informasjonen som vil være mulig å få tilgang til via dette nye arbeidsverktøyet.
Bærekraft og utvikling
“SAS’ miljømessige visjon er å være del av et bærekraftig samfunn. Vi har tro på at det skal være mulig å fly uten fossilt brennstoff CO2 utslipp innen 2050. SAS’ hovedfokusområde inkluderer biofuel, drivstoffeffektive målinger, grønne flyvninger og en ny og mer drivstoffeffektiv flyflåte,” heter det i en pressemelding fra selskapet i forbindelse med 70-årsjubileet.
De siste årene har SAS investert i den største interkontinentale utviklingen i selskapets historie til og fra USA og Asia. Alle fly er med ny og oppgradert SAS-kabin. I løpet av de siste 12 månedene har SAS åpnet nye direkteruter fra Skandinavia til byer som Hong Kong, Los Angeles og Boston og i september åpner en direkterute fra både København og Oslo til Miami. September er også den måneden SAS feirer den første flyvningen gjennomført mellom Skandinavia og USA.
Se høydepunkter av SAS 70 år i lufta så langt på: https://scandinaviantraveler.com/sas70
SAS milepæler
http://www.sasgroup.net/en/history-milestones/