Ti måneder inn i prøveordningen melder flere passasjerer om trøbbel når de skal gjennom den forenklede tollbehandlingen. En av ti blir stanset, selv om de har fulgt alle anvisninger.
Flere har rett og slett gitt opp og valgt den manuelle tollsjekken. Dermed har de måttet sjekke inn bagasjen sin på nytt – nettopp det de skulle slippe med den nye og forenklede tollbehandlingen av av passasjerer som skal videre fra Oslo Lufthavn Gardermoen.
Flere har mistet taxfree-varene sin, og i verste fall har noen mistet flyet de skulle reise videre med.
For Avinor har det medført at selskapet har vært nødt til å dekke tapene for passasjerene.
– Systemet er sårbart for feil som kan ligge flere steder, sier direktør for terminaldrift på Oslo Lufthavn, Thorgeir Landevaag til Aftenposten.
– Vi er likevel fornøyd med resultatet så langt, men må ta hensyn til at dette er et helt nytt system for oss alle. Når folk opplever å bli stanset kan feilen ligge flere steder – enten på avreiseflyplassen, hos flyselskapet eller hos oss.
Tallene er foreløpig små, også fordi en svært liten del av de reisende – rundt 6 500 i uken – er omfattet av ordningen. Og statistisk er det bare fem-seks prosent som har støtt på problemer.
– Alle klager og tilbakemeldinger er nyttige for oss. Det gjør at vi hele tiden får innspill som gjør at vi kan bli bedre, konkluderer Landevaag.
Prøveordningen Connection Norway er i dag begrenset til reisende med bagasje fra Stockholm og München med SAS, Norwegian-reisende fra Stockholm, München, Genève og Milano Malpensa, samt Widerøe-passasjerer fra Göteborg.