– Avgiften slår veldig negativt ut for de små rutene i distriktene, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe til E24.
Hun understreker at Widerøe allerede opererte med fallende etterspørsel på grunn av nedgangen i olje- og offshorebransjen da avgiften ble innført, og må nå ta konsekvensen av det.
Selv om Ryanair har fått størst oppmerksomhet rundt den nye avgiften er også de norske flyselskapene sterkt kritiske til den. SAS har tidligere meldt at SAS vurderer å kutte ruter. Det samme gjelder Norwegian, og nå varsler Widerøe at de kutter i rutetilbudet.
Avgiften medfører at alle flyginger fra sørnorske flyplasser ilegges en ekstra avgift på 80 eller 88 kroner. For Widerøe innebærer det en gjennomsnittlig prisøkning på billetten på ti prosent.
Det førte til at Widerøe tok to fly ut av flåten i april. Frem mot vinteren tas ytterligere to fly ut av trafikk.
Det innebærer kutt i ruter og kapasitet. Hvor dette skjer er ikke bestemt, men det er særlig rutene langs norskekysten som er utsatt.
SAS og Norwegian avventer foreløpig for å se hvilke utslag avgiften gir, før de eventuelt kutter i tilbudet. Begge selskaper har oppjustert sine billettpriser tilsvarende de nye avgiftene. SAS har for øvrig beregnet at avgiften utgjør 700 millioner kroner i året for deres reisende, gitt dagens volum og rutetilbud.