Det foregår en massiv lobbyvirksomhet i USA for å hindre at Norwegian får tillatelse til å operere med et irsk selskap ut fra Europa. For kort tid siden fikk selskapet en tentativ avtale på plass.
Avtalen gir samtidig rom for innsigelser, noe som nå kommer inn til USAs samferdselsdepartement (DOT) i fullt monn. Amerikanske flyselskaper og pilotforeninger har gått massivt ut og tegnet et bilde av Norwegian som selve djevelen. At man med en tillatelse åpner for billig arbeidskraft i luften fra land utenfor USA.
Også politikere i begge hovedleire jobber nå intenst for å hindre Norwegian i å nå frem, samtidig som det norske selskapet også får sterke støtte, ikke minst av mediene og mer uavhengige miljøer.
– Kampanjen mot Norwegian minner veldig om den som var mot Midtøsten-selskapene, skriver den kjente bloggeren og sjefredaktør Karen Walker på nettstedet ATW (Air Transport World).
– Den gang hadde begge parter, både på amerikansk side og i gulfstatene, en mulighet til å åpne for flyvninger til og fra USA gjennom Open Skies-programmet. Det har mer eller mindre stoppet opp, men har nå fått et nytt fokus i den pågående kampen mellom USA og EU-avtalen med Norwegian.
Demokraten Bernie Sanders tar nå side i konflikten ved å gå hardt ut mot Norwegian.
– Norwegian Air International forsøker å underminere internasjonale arbeidslover gjennom å outsource billig arbeidskraft fra Thailand og andre lavlønnsland, noe som er uakseptabelt, sier Sanders blant annet.
– Det amerikanske samferdselsdepartementet bør ikke belønne flyselskapet med en slik tillatelse, konkluderer han.
Norwegian står på sitt, og mener de tvert imot bidrar til vekst, og hundre tusener av nye arbeidsplasser i USA.
– Vi snakker om økt turisme som følge av nye flyruter, og store bestillinger av flymaskiner hos Boeing og motorer fra Pratt and Whitney, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i en uttalelse.
– Norwegian gjør akkurat det amerikanske politikere har bedt om, det vil si skape arbeidsplasser for amerikanere og gi landets reisende muligheten til å fly til betydelig lavere priser.
Norwegian har også amerikanere som arbeider på våre fly mellom USA og Europa, på amerikanske lønninger og vilkår, sier hun.