I fjor gjorde flyselskapet et rekordinnkjøp av 13 millioner vinflasker til en verdi av 140 millioner amerikanske dollar – mer enn dobbelt så mye som tidligere års innkjøp. Vinene skal serveres til passasjerer på Emirates’ tre kabiner, men ikke før om syv til ti års tid.
Team av kjennere
Investeringen er en langsiktig investering for å imøtekomme selskapets stadig større rutenettverk og forventede nye fly.
I 2015 konsumerte Emirates’ passasjerer 11,4 millioner vinflasker fordelt på alle billettklasser, hvorav ti millioner flasker ble servert på økonomi-klasse, en økning på 27 prosent fra i fjor.
– I hvert eneste ledd av selskapet ønsker vi å tilby en best mulig kundeopplevelse, og vi mener at vi har et vintilbud som reflekterer dette løftet, sier norgessjef i Emirates, Terje Grue.
– Gjennom årene har vi styrket oss gjennom avtaler med de beste vingårdene i verden, og vi er stolte av at vinlisten vår kan minne om det du finner på de beste restaurantene i verden,.
Emirates handler inn vin ’en primeur’, altså før vinen er ferdigprodusert og på markedet. Slik kan selskapet la eksklusiv vin modnes før den serveres ombord på flyene. Mange flyselskaper kjøper inn fra vinmeglere eller på anbud. Emirates har derimot et team av vinkjennere som har gode relasjoner til noen av verdens beste vingårder. Dette gjør at Emirates ifølge Grue kan håndplukke og skaffe de mest eksklusive og sjeldne vinene til passasjerer.
– Mange av passasjerene våre har vært positivt overrasket over utvalget og kvaliteten på vinene, og blir naturligvis nysgjerrige på hvordan vi kan tilby såpass sjeldne viner. Svaret er rett og slett langsiktig planlegging og investeringer, forteller Grue.
Massiv oppgave
Siden 2006 har Emirates investert nærmere 5,8 milliarder kroner på vin. Noen av investeringene har vært på viner som først vil være klare for konsumering i 2025. Flyselskapets vinkjeller, som er størst i bransjen, har per i dag 2,2 millioner flasker med årgangsvin lagret.
Av vinkjøpene på første klasse og business-klasse var nesten halvparten – 1,8 millioner flasker – fra Bordeaux-regionen i Frankrike. Rundt 60 prosent av all rødvin på første klasse og business-klasse er fra denne regionen.
Emirates kan nå tilby 70 ulike viner, champagner og portviner på en gjennomsnittlig dag på alle billettklasser til over 150 destinasjoner.
– Svært få produsenter kan møte de volumene vi trenger, av den kvaliteten vi ønsker, forteller Terje Grue.
– Det ble derfor tidlig besluttet at vi heller går for kvalitet og kjøper mindre kvanta direkte fra vingårdene og produsentene.
Det er en massiv logistikkoppgave å servere 70 forskjellige viner hver dag over et rutenettverk av vår størrelse, fortsetter Grue.
– Men det betyr også at våre kunder, og spesielt de som flyr med oss ofte, alltid kan se frem til noe nytt og spennende å smake på.
Emirates utvalgte viner
Det er lagt stor vekt på viner fra Burgund og kjøp direkte fra eksklusive Grand Cru vingårder, som Chevalier-Montrachet, Charmes-Chambertin og Echézeaux.
Emirates’ langvarige relasjoner med vinprodusentene har også gitt Emirates tilgang til noen av de mest sjeldne og eksklusive vinene. Fra Corton-Charlemagne Grand Cru-regionen alene, som anses å være blant de fineste av Burgunds hvite viner, har Emirates kjøpt 2 000 kasser i 2015 – tilsvarende ti prosent av den totale produksjonen i regionen.
Andre nyere tilskudd til Emirates vinkjeller inkluderer fine italienske viner som Solaia og Ornellaia for første klasse, og den svært etterspurte vinen Super Tuscan Tignanello, som vil bli lagt til business-klasse-tilbudet i årene som kommer.
Andre regioner Emirates kjøper viner fra inkluderer Australia, New Zealand, Argentina og Sør-Afrika, som skal passe inn i det regionstilpassede vinkartet.