Resultatet kommer fra en omsetning på 1,6 milliarder kroner. Med disse tallene følger fortsatte investeringer i konsernets ulike merkenavn og forretningsområder.
Konsernets primære virksomhet drives gjennom de fire ulike merkenavnene Benns, ISIC, Jysk Rejsebureau og Kilroy.
– Den langsiktige oppgaven er å sikre at de inneholder produkter, tjenester og ikke minst verdier som gjør at kundene opplever oss som relevant når deres reise- og studiedrømmer skal oppfylles, sier kosernsjef Claus Hejlesen fra København.
Å være relevant omfatter også kundenes muligheter til å få rådgivning og handle gjennom fleksible løsninger på tvers av salgsplattformer på nett og i butikk. I 2015 investerte selskapet i åpning av nye Kilroy-butikker i Haag (Holland) og i Gent (Belgia). Butikken i Gent markerer samtidig etableringen av et nytt selskap; Kilroy Belgium og belgisk markedsutvikling. Jysk Rejsebureau åpnet også enda butikk i 2015 – sentralt i København.
I begynnelsen av 2015 kjøpte konsernet ytterligere 24% i finske Frank Students og har nå en samlet andel på 49%. Frank Students er etablert av de finske studentorganisasjonene med henblikk på å sikre fordeler for finske studenter, bla. Innen betalingsløsninger og andre tjenester på campus. Investeringen i Frank er et ledd i konsernets overordnede interesse for å utvikle fodelsprogrammer for studenter i norden.
Kilroy-konsernet forventer at 2016 blir et spennende og utfordrende år med en fortsatt positiv utvikling. Fremover vil fokus fortsatt være på spesialkompetanse innenfor nisjeområder samtidig som det sikres stordriftsfordeler innefor innkjøp, økonomi og teknologi.
NØKKELTALL
Kilroy-konsernet |
2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
EUR mio. | EUR mio. | EUR mio. | EUR mio. | EUR mio. | |
Nettoomsetning | 212 | 203 | 213 | 200 | 193 |
Driftsresultat (EBITDA) | 6.9 | 6.6 | 7.3 | 6.0 | 5.6 |
Resultat før skatt (EBT) | 6.8 | 6.5 | 7.1 | 5.6 | 5.4 |
Medarbeidere (FTE) | 348 | 336 | 337 | 329 | 311 |
Kilroy-konsernet driver virksomhet i Belgia, Danmark, Finland, Holland, Island, Norge og Sverige.
I Norge opererer Kllroy Norway AS med merkenavnene Benns (tidligere Australia-/Safari-/USA-tur.no), ISIC og Kilroy. Samlet hadde selskapet en omsetning i 2015 på 299 millioner norske kroner som er et fall fra året før og gir et resultat før skatt på 12,5 millioner kroner. Det er innenfor området som er mest konkurranseutsatt at de opplever fall; først og fremst på nettsalg hvor det er både transparent og press i prissettingen i markedet.
Nettsalg er et litt annet ball game, sier daglig leder Flavia Forster.
– Det er klart vi skal være tilstede på nett, men vi selger jo primært reiser og studier i utlandet som krever litt mer en noen tastetrykk hjemmefra. Det totale omsetningsfallet til tross, så synes vi det er gøy at vi mot alle dommedagsprofetier omkring reisebyrå fortsetter å vokse innenfor rådgivende salg i våre butikker. Ekspertisen vi tilbyr drister jeg meg til å si er Norges beste – i hvertfall er det noe vi aktivt dyrker og er stolte av å levere i vår rådgivning når unge folk skal ut på langtur.
Hun avslutter med å si at det fremover vil dreie seg i økende grad om å opprettholde relevansen, både hva gjelder salgskanal og de enkelte rådgiveres kompetanse.
NØKKELTALL
Kilroy Norway AS |
2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 |
NOK mio. | NOK mio. | NOK mio. | NOK mio. | NOK mio. | |
Nettoomsetning | 299 | 314 | 343 | 352 | 353 |
Driftsresultat (EBITDA) | 12,6 | 13 | 13 | 13 | 16 |
Resultat før skatt (EBT) | 12,5 | 13,4 | 14 | 14 | 17 |
Medarbeidere (FTE) | 42 | 47 | 53 | 48 | 43 |