Det viser en undersøkelse TNS Gallup har gjennomført blant 1200 nordmenn over 18 år på oppdrag for NHO Reiseliv, og gjelder på tvers av aldersgruppene
61 prosent svarer at de bestiller direkte via overnattingsstedets nettside i Norge, mens 52 prosent sier de bestiller via plattformbaserte bookingportaler. Fem prosent bestiller via reisebyrå (det var mulig å krysse av for flere svar.)
Ved bestilling av utenlandsferie er bildet motsatt. 65 prosent svarer at de benytter bookingportaler når de bestiller ferie i utlandet, mens 39 prosent bestiller direkte via overnattingsstedets nettside.
Før jul i fjor lanserte HOTREC, den europeiske paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter og kafeer, kampanjen «Book direkte». Målet med kampanjen er å øke bevisstheten rundt mulighetene som ligger i direktebooking.
NHO Reiseliv er en av mange europeiske reiselivsorganisasjoner som slutter opp om kampanjen.
– Dagens reisende kan organisere og bestille overnatting på mange måter. De ulike distribusjons- og bookingkanalene har sine fordeler og ulemper for både forbrukere og tilbydere. Vårt budskap er at å booke direkte også har sine fordeler, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.