Flere regionale destinasjonsselskap sliter som følge av manglende finansering og nasjonale strukturbindinger.
Glemt samhandling
– Nyheten om at Sylvia Brustad tar sin hatt og går etter bare fire og halv måned i sjefsstolen er et symbol på hvordan regionale destinasjonsselskap har det om dagen, sier turistsjef Pål Knutsson Medhus på Geilo.
– Det er en evig kamp om finansiering. Strukturelle bindinger som Hamarregionen reiseliv opplever tapper organisasjonen for penger, folk mister entusiasmen og reiselivsbedriftene mister både lojalitet og troverdighet.
Visit Geilo har latt struktur- og landsdelsdebatten bak seg, og har gjort flere nye grep for å drive både lønnsomt og effektivt. Visit Geilo er nå i sluttfasen for å oppnå sertifiseringen for å bli en bærekraftig reislivsdestinasjon. Forsvarlig drift av det lokale destinasjonsselskap er en sentral suksessfaktor i dette arbeidet, ifølge Medhus.
– Man har i lengre tid vært mer opptatt av selve organiseringen og hvordan det ser ut på kartet eller hva det skal hete. Så har man glemt å finne ut hva det er man burde samhandle om, og hva fordelene eller ulempene av samarbeidet kunne bli, sier Medhus, og fortsetter:
– Vi konsentrerer oss nå om å få folk til fjells, men gjør selvfølgelig strukturelle grep hvor dette er hensiktsmessig. Men først og fremst handler det om å jobbe smart, målrettet og velge de riktige samarbeidspartnerne. Det er svært gledelig å se at våre tiltak har gitt umiddelbare resultater med et solid overskudd i 2015, sier turistsjefen.
Lærer av hverandre
Visit Geilo har i løpet av det siste året opplevd en solid medlemsvekst, fra 147 medlemmer i 2014 til hele 221 medlemsbedrifter i dag. Organisasjonen er også slanket med to årsverk. Når medlemsbedriftene i tillegg hatt en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 12 til 15 prosent i 2015 har dette også bidratt til mer klingende mynt i kassa til det lokale destinasjonsselskapet.
Ifølge turistsjefen evner Visit Geilonå å bite fra seg i markedsarbeidet og jobber både smartere og mer utradisjonelt enn tidligere.
Visit Geilo har i løpet av det siste året inngått en partnerskapsavtale med Hol Kommune, og jobber idag mer relasjonsbasert opp mot andre internasjonale og nasjonale markeder. På flere områder har det lokale destinasjonsselskapet inngått strategiske samarbeidsavtaler med andre destinasjoner der hvor man har felles interesser.
– Sykkelprosjektet er et godt eksempel der vi har et tett samarbeid med andre destinasjoner i både Hallingdal, Valdres og Trysil. Felles erfaringer og utfordringer for å legge til rette for best mulige traseer for terrengsyklistene, og samtidig kunne verne om vår kulturarv, gjør at vi lærer av hverandre og kan levere et bedre tilbud til våre besøkende, sier Medhus.
– Det er alltid mer effektivt å samarbeide med folk som har erfaring. Da slipper vi å kaste bort tiden på opplæring, avslutter Medhus.