Idéen med Wayday Travel, som er en ren B2B-løsning, er å lage pakker for gruppemarkedet som nordiske reisebyråer kan selge.
– Gruppemarkedet er en lønnsom nisje, hvor marginene ofte er bedre enn ellers, sier Per G. Braathen. Vi treffer ham på en sjelden visitt i Oslo, med to nye selskaper i kofferten.
– Vi solgte Sun Hotels til Webjet i fjor, og satt bindingstiden ut. Dette var riktig for Sun Hotels, som trengte en større organisasjon rundt seg. Men vi ønsket å satse videre på gruppemarkedet, og fikk med oss seks tidligere ansatte som virkelig kan dette markedet fra Sun over til Wayday.
Wayday er helt i startfasen, med nyåpnet nettside og base på Mallorca. Selskapet skal lage pakker med hotell, transfer, aktiviteter og annet, hovedsakelig med fokus på europeiske destinasjoner. Kundene er skandinaviske reisebyråer som ønsker å selge gode tilbud til ulike grupper – alt fra bedrifter og organisasjoner til idrettslag og privatgrupper.
Braganza har også sjøsatt eventbyrået Scenorama, som opererer fra Oslo.
– Det er hard konkurranse i dette markedet, men vi har stor tro på at vi vil lykkes med Scenorama, sier Per G. Braathen.
– Behovet for å organisere ulike former for events blir stadig større, og med vår kompetanse er vi godt rustet for å møte konkurransen og ikke minst kundenes behov, avslutter han.
(En større artikkel om Braganza og Per G. Braathen følger i neste utgave av Travel News.)