Handelen skal være verdt minst 34 milliarder kroner i kontanter og aksjer. Expedia legger ikke skjul på at det er Airbnbs suksess som danner bakgrunnen for oppkjøpet, som er det største noensinne – av verdens største nettreisebyrå (OTA) – og er en oppfølging av de tidligere oppkjøpene av Orbitz Worldwide og Travelocity. De kostet Expedia henholdsvis 27 og 2,4 milliarder kroner.
Ifølge kilder i Expedia gjennomføres oppkjøpet av HomeAway i løpet av første kvartal neste år, såfremt myndighetene godtar det.
Handelen er interessant ikke minst i lyst av utviklingen i det såkalte ”alternative” overnattings-markedet, som Expedia har verdsatt til rundt 870 milliarder kroner.
Flere finansanalytikere anser oppkjøpet som et paradigme-skifte i bransjen, og sier blant annet at kjøpet av HomeAway gir Expedia tilgang til delings-økonomien, som kan bli ”den neste store kamparenaen” innen feriemarkedet.
Samtidig blokker stadig flere forretningsreisende til Airbnb, noe som også åpner for nye perspektiver innenfor reiseindustrien.