Det var i 2012 at Tønsberg-firmaet K2Marketing AS etablerte ”Reiselivsmessen Oslo – Telenor Arena”. Responsen var ifølge K2 umiddelbart positiv, og allerede året etter var K2Marketing AS uten konkurranse fra andre aktører i Oslo- området. Norges Varemesse la nemlig ned sitt arrangement.
I 2015 utvidet K2Marketing AS til Bergen. Det førte til at den lokale arrangøren – Possibility AS – la ned sin reiselivsmesse der.
K2Marketing AS er dermed alene om å arrangere reiselivsmesser i Norge. Som et ledd i det videre arbeidet fisjonerte nylig selskapet ut oslomessen ved å etablere Reiselivsmessen AS samme med Euforum AS
Euforum drifter Telenor Arena på Fornebu, og har nå kjøpt 50 prosent av aksjene i det nystiftede selskapet Reiselivsmessen AS. K2Marketing AS fortsetter driften av reiselivsmessene i Bergen, Stavanger og Vestfold alene.
Reiselivsmessen i Telenor Arena i januar ble ifølge arrangøren besøkt av 43 000 reiselystne. Over 600 utstillere deltok. Nå ser partene fram mot videre utvikling av konseptet på Telenor Arena, samt muligheten for utvidelse til andre land.
– Det er gledelig at vi nå har fått til et partnerskap med K2Marketing, som er en av de store og viktigste messekundene våre, sier Gullik Jensen, administrerende direktør i Euforum AS.
– Slik sikrer vi både utstillere og besøkende et fast møtested for presentasjon av reiser og ferieopplevelser. Vi ser frem til et spennende og utviklende samarbeid om Reiselivsmessen i årene fremover, sier Jensen.
– Telenor Arena har optimal beliggenhet og er strategisk sett beste messested på hele Østlandet, sier Merete Falch, prosjektdirektør i K2Marketing AS.
– Derfor valgte vi å starte nettopp her. Alt annet kan gjøres noe med, men ikke beliggenheten – den er statisk . Det er også her vi nå velger å videreutvikle vårt produkt til glede for publikum og utstillere. Den spennende reisen ønsker vi å fortsette og i partnerskapet med Euforum AS styrkes det totale konseptet.
Ifølge Falch har Telenor Arena et langt bedre nedslagsfelt enn andre relevante messeområder. Sentrumsnær beliggenhet, god offentlig kommunikasjon, kjøpesterke og reiselystne innbyggere samt innbyggerne som årlig foretar flere reiser enn landsgjennomsnittet, er samlet sett viktige faktorer for at Telenor Arena er det ultimate messested, mener Falch.
– Det gleder oss at Euforum AS nå oppgraderer inngangsarealene, slik at de er mer publikumsvennlige for besøkende som skal inn på arenagulvet. Utbyggingen vil være ferdig i god tid forut før Reiselivsmessen Oslo 2016, som går av stabelen 15.tTil og med 17. januar – da i regi av det nystiftede selskapet Reiselivsmessen AS, avslutter Falch.