Som det første europeiske flyselskapet satte Finnair sist fredag sin nye Airbus A350XWB (extra wide body) i trafikk, og innledet med det en ny æra i et selskap som med de nye flyene skal ta det asiatiske markedet ”opp til neste nivå”.
Gunstig tidspunkt
– Vi har brukt de siste to årene på en omfattende restrukturering av Finnair som gjør oss godt rustet for årene som kommer, mener Ville Iho, Finnairs operative sjef og mannen bak selskapets strategiutvikling.
Han innrømmer at det gikk sterke følelser gjennom ham da det første av i alt 19 nye A350XWB takset ut fra fabrikken i franske Toulouse, der Airbus-flyene settes sammen.
– Det handlet ikke bare om flyet, men om det faktum at dette også innebærer en ny æra for hele selskapet, forklarer han.
Finnair har lenge skjønt at de gamle MD11-maskinene var utdaterte. Konkurransen i internasjonal luftfart er beinhard, og med maskiner som, sammenlignet med de nye A350-flyene og Boeings Dreamlinere, sluker bensin, har det gått trått for Finnair. Selskapet har også kjøpt en betydelig del av sitt fremtidige drivstoff-behov på ugunstige vilkår sammenlignet med flere av konkurrentene, noe som mildt sagt har vært utfordrende.
– Vi har vært noe uheldig der. Samtidig har vi kjøpt de nye flyene på et gunstig tidspunkt, og en ditto pris, som i tillegg til de omleggingene vi har gjort gjør at Finnair nå er godt posisjonert, mener Iho.
Ingen sauna – ennå
De nye A350-maskinene har det siste innen ny teknologi. Nye motorer, materialer og oppgradert aerodynamikk gir en bensin-besparelse på hele 25 prosent sammenlignet med MD11-flyene. I tillegg er støyen kraftig redusert.
Flyene har allerede vært gjennom betydelige utprøvinger, som gjør at Iho neppe tror at Finnair støter på noen av de samme barnesykdommene som Norwegian opplevde med sin Dreamliner.
– Vi har vært med helt fra starten av i Toulouse, og er veldig trygge på at dette er den rette maskinen for oss, sier han.
Av de 19 A350-flyene i bestilling settes fire inn i trafikk i år. Innen 2023 skal alle være på plass, men allerede innen 2020 er målet for Finnair å doble trafikken på Asia.
Det var i 1999-2000 Finnair utviklet sin strategi mot Asia, en satsing som i dag utgjør rundt 40 prosent av selskapets inntekter.
Både Finnair selv og bransjen snakker om mulighetene A350-maskinene representerer for et selskap som de senere årene har vært gjennom en betydelig restrukturering.
– Dette er et fly for fremtiden, som Finnair-sjefen uttrykte det.
Finnair har for øvrig utviklet sitt eget underholdnings-system i flyene, med kommersielle muligheter som i fremtiden vil bidra på bunnlinjen.
– Så vidt jeg vet er vi det eneste flyselskapet i verden som har vår egen utviklingsavdeling på dette området. Det koster, men vi har tro på at dette er en inntektslinje vi kommer til å høste av i fremtiden, sier vise-president for Digital Finnair, Jouni Oksanen.
Finnair er med andre ord igjen på offensiven. Betyr det at vi snart får oppleve sauna på Første klasse?
– Ingen sauna – ennå, men hvem vet. Finnair er uansett tilbake, sier Oksanen med et smil.
Fakta Finnairs A350 XWB
* Finnair har bestilt 19 Airbus A350 XWB for levering mellom 2015 og 2023.
* Finnairs A350 får 297 seter – 46 i Business Class, 43 i Economy Comfort og 208 i Economy Class. Setene i Business Class kan konverteres til helt flate senger, og er arrangert i en 1-2-1 lay-out, som sikrer at alle seter har direkte tilgang til midtgang. Economy Class er utstyrt med slimline-seter med 31-32 tommers seteavstand i 3-3-3-layout. Economy Comfort, plassert lengst frem i Economy Class, har fire tommer ekstra benplass.
* Alle flyene blir utstyrt med Finnairs nye prisvinnende kabindesign, signert dSign Vertti Kivi & Co i fargene hvitt, blått og sølv/grått. Dynamisk LED-belysning gjør at kabinlyset skifter gjennom flygningen, tilpasset tid på døgnet. Til sammen kan belysningen skape 24 forskjellige scenarier – inkludert nordlys!
* Alle seter er utstyrt med personlige TV-skjermer med Finnairs eget Nordic Sky underholdningssystem som inneholder nye Hollywood-filmer, filmklassikere og TV-kanaler fra BBC, Discovery Channel og National Geographic Channel.
* Passasjerer i Business Class, Finnair Plus Gold og Platinum medlemmer samt oneworld Sapphire og Emerald-medlemmer har full gratis tilgang til internett ombord, mens passasjerer i Economy Class kan kjøpe tilgang til nettet enten på timesbasis eller for hele turen.
* Finnairs A350 kommer med sin egen signatur-drink, Blue Sky, som er en mix av fransk champagne og finsk blåbærlikør. Drinken hyller den rene finske naturen og Toulouse i Sør-Frankrike – der Airbus holder til og A350 ble bygget.