Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå økte omsetningen til reisebyråer og reisearrangørvirksomheter første halvår i år.
Økningen på 10,6 prosentpoeng fra første til andre kvartal i år er den største økningen fra ett kvartal til et annet siden 2002.
Mye tyder med andre ord på at pendelen har snudd, og at privatkundene er på vei tilbake til reisebyråene. Etter en periode der mange har bestilt reiser selv på internett, finner stadig flere ut at det både er raskere – og gjerne ofte billigere – å la profesjonelle ordne reisen.
– I stedet for å knote får vi hjelp av profesjonelle som jobber med dette hver dag, sier Frank Pettersen i en kommentar til NRK.no.
Tidligere har de bestilt ferier på internett. De har ordnet både fly og hotell selv, men det er det nå slutt på.
Flere reisebyråer NRK har snakket med har inntrykk av at mange synes det er forvirrende å bestille selv på internett. Ticket feriereiser i Tønsberg sier til NRK.no at de merker at kundene har kommet tilbake til reisebyråene igjen.
– Fordi det er en jungel av reiser der ute, kan det være vanskelig å finne det som passer den enkelte, sier Elisabeth Eldevik hos Ticket feriereiser.
Reisebyrået Berg Hansen merker også at flere tar kontakt.
– Det er vel ikke så flaut lenger å ringe et reisebyrå, sier Tone Ekornesvåg i Berg-Hansen.
Hun forteller at folk har en travel hverdag og derfor henvender seg til reisebyråene når de skal på ferie.
– Man skal gjerne klare alt på internett, men ser at det er mye jobb og tar mye tid, sier Ekornesvåg.
Verken Statens institutt for forbruksforskning, Forbrukerrådet eller Markedshøyskolen kan si om det er en trend at folk nå bruker reisebyrå mer igjen. Men ifølge Statistisk sentralbyrå økte altså omsetningen til reisebyråer og reisearrangørvirksomheter første halvår i år.