Det europeiske konkurransetilsynet har godkjent REWE-gruppens oppkjøp av Apollo og andre deler av Kuonis reisevirksomhet. Dermed er oppkjøpet som ble annonsert 22. Juli nå avsluttet.
Ifølge en pressemelding fra Apollo har DER Touristik, som er REWE-gruppens reisedivisjon, tidligere savnet en virksomhet i de nordiske landene, og ser derfor nå på oppkjøpet av Apollo som en mulighet til å innta en ledende posisjon i Norden. I forbindelse med eierbyttet endrer Apollo navn og styrker sin nordiske identitet i Apollo Travel Group, som også inkluderer flyselskapet Novair, spesialistarrangøren Golf Plaisir, Lime Travel og treningsanlegget Playitas på Fuerteventura.
Samlet blir individualitet og mangfold Apollo Travel Groups største styrker.
– Vår filosofi rundt mangfold og verdien av lokal vekt stemmer godt overens med hvordan DER Touristik tenker. Det er en styrke for oss at vi får en eier som oppmuntrer til individuell karakter. Dette er særlig viktig når våre store konkurrenter går andre veien mot en stadig større skala, som minsker mulighetene for lokal tilpasning, sier Leif Vase Larsen, administrerende direktør i Apollo Travel Group.
Etter oppkjøpet har DER Touristik en samlet omsetning på 7 milliarder euro og 7,7 millioner kunder – og virksomhet i hele 14 land.
– Reiseønsker og drømmer er like individuelle og personlige som det er folk som reiser. Derfor tror vi på mangfold, sier Søren Hartmann, administrerende direktør i DER Touristik.
Han avviser derfor tanken om sammenslåing av de ulike nasjonale enhetene til ett selskap og én merkevare, og fastslår at dette også vil tjene kundene.
– Vi skaper et pan-europeisk nettverk av svært sterke selskaper i reiselivsbransjen. Både forhandlere og turoperatør-spesialister forblir derfor nasjonalt. Hvis du ønsker å møte individuelle reisepreferanser, må du være nær kunden. Samtidig gir det å være et stort selskap oss styrke til å kunne gjøre mer når det gjelder både kvalitet og forhold. Det er gode nyheter for kundene våre, avslutter Hartmann.