93 000 fotballelskende nordmenn besøkte Storbritannia i fjor. For mange turister er fotball hovedgrunnen til reisen.
VisitBritains forskningsrapport ”Football tourism scores for Britain» («Fotballturisme scorer mål for Storbritannia») avslører at fotball er den idretten som trekker flest internasjonale turister til Storbritannia. Av de turistene som oppga «Se på idrett» som hovedgrunnen til reisen, sa 73 prosent at de var på fotballkamp. Omtrent 40 prosent av de som dro på fotballkamp, sa at hovedformålet med besøket i Storbritannia var å se idrett.
På toppen av den internasjonale ligatabellen for besøkende som var på fotballkamp, tronet Irland med 121 000 besøkende. På en klar andreplass kom Norge, med 93 000 fotballturister i 2014, godt foran Sverige på tredjeplass med 58 000 besøkende.
Premier League-fotballen spiller en stadig mer verdifull rolle som et globalt trekkplaster for besøkende i Storbritannia.
– Målet vårt er å utnytte den globale interessen for fotball og Barclays Premier League til å trekke enda flere internasjonale og norske turister til alle deler av Storbritannia. For å klare dette fortsetter vi å henvende oss til nøkkelmarkeder over hele verden, hvor vi promoterer nøkkeldestinasjoner hvor du finner Premier League-klubber, slik som North East, North West, Midlands, London og Wales, sier Gary Robson, Nordensjef i VisitBritain.
Fotballturister scorer 684 millioner pund for Storbritannia
Den nye rapporten, utført av VisitBritain, viser også at de 800 000 turistene som var på fotballkamp i Storbritannia i fjor, la igjen til sammen 684 millioner pund mens de var i landet. Dette er en økning på 15 prosent, eller 89 millioner pund, sammenlignet med 2010.
Forskningen viser også hvor effektiv fotballen er til å lokke turister til Storbritannia i de roligere delene av året, samt at den oppmuntrer besøkende til å utforske ulike deler av Storbritannia. Den nordvestlige delen av England fortsetter å være den regionen som besøkes av flest fotballfans fra utlandet, og 1 av 10 som reiser dit, drar på fotballkamp.
Sesongen 2015–2016 er det åttende året av VisitBritains ikke-kommersielle partnerskap med Premier League. Dette er et partnerskap som Richard Scudamore, leder i Premier League, er veldig stolt av:
– Premier League er stolt over sin rolle i promoteringen av Storbritannia over hele verden. Ligaen har 1,2 milliarder fans over hele verden, og vi ønsker å kommunisere med så mange av dem som mulig. Å oppleve en kamp på stadion er noe helt spesielt, og det er svært oppmuntrende å se enda flere besøkende komme til Storbritannia for å oppleve Premier League.