16 tilbydere er gått nærmere etter i sømmene, og forbrukerombud Gry Nergård kan fortelle at mange av reisene som disse tilbyr ikke gir kjøperne de rettighetene de har krav på etter Pakkereiseloven.
– Mange av reisene som selges er pakkereiser, og da kan de ikke fraskrive seg ansvaret de har som pakkereisearrangør, sier Nergård til E24.
De undersøkte aktørene navngis ikke direkte.
Pakkereiseloven gjelder for alle charterreiser og andre ferieturer der fly og hotell kjøpes samlet. Loven gir kjøperne rett til å klage inn kritikkverdige forhold ved reisen direkte til turoperatøren.
Ombudet mener flere av pakkereise-tilbyderne henviser misfornøyde kunder videre til flyselskapet eller hotellet, når det er dem selv som står ansvarlig.
Slik unndrar operatørene seg ansvaret pakkereiseloven pålegger dem.
Ombudet har nå sendt brev hvor de ber operatører gjennomgå sin praksis og påse at de følger Pakkereiseloven. Ebookers, Expedia, Reisefeber og Supersaver er blant de kjente bookingsidene som det har blitt sendt brev til, med svarfrist 2. september.
Sydenstørrelser som Ving, Apollo og Star Tour ble også sjekket, men er ikke blant dem som mottok brevet.
Virke Reise Utland organiserer mange av de norske operatørene, og ifølge direktør Sverre McSeveny Åril jobbes det kontinuerlig med bevisstgjøring rundt regelverket.
– Jeg forventer at våre medlemmer vil gjøre de nødvendige endringer for å imøtekomme lovens bestemmelser, om det skulle være slik at de ikke oppfyller vilkårene, sier han blant annet til E24.